Monday, October 19, 2009

Makan tak beradap

Ya Allah penatnya. I reached home exactly at 2am this morning. Sungguh jauh dan memenatkan perjalanan itu tetapi aktivitinya sangatlah best. Tak sabar nak pegi lagi but hopefully next time would be longer ones supaya boleh enjoy all the activities to the fullest and tak delah rushing manjang. Nak cerita panjang pun tak guna sebab gambar tak de so sabar dulu ok.

Sekarang ni nak membebel sket pasal hari ni. This morning I went to open house Kementerian yang dihostkan oleh…. perlu ke sebut nama eh? Kang kontroversi plak kan. Anyway, tempatnya adalah somewhere di Kg. Batu. Tau tak kat mana ni? Alah kat area Sentul sana hah. This is my first time attending open house Kementerian sejak join servis ni; 1st time missed sebab tengah berDPA whilst 2nd time buat kat rumah mantan YBM masa tu so macam malas nak pergi. Tetapi sunnguh keciwa dengan perjalanan majlis hari ini ok.

Reached the place around 10am camtu and it was quite crowded already. Banyaaaak lah tetamunya kan. Usherette yang bertugas punyalah ramai so ada sense of welcoming lah memula tukan. Tetapi kecewa betul sebab tiada meja yang dikhaskan untuk kami dari Ibu Pejabat ni hah. Alah bukannya ramai pun kami ni, tak penuh pun sebuah bas. So rasa macam merempat aje duduk di satu khemah yang hujung. Mula-mula tu siap kene berdiri tapi later diorang bagi la kerusi.

As orang yang selalu terlibat dengan penganjuran majlis ni, agak bengang jugak lah dengan the way diorang treat tetamu macam kami ni kan sebab sepatutnya kalau kita jemput orang luar datang, we have to reserved some place for them first before giving the place to our own people. Ini tidak, penuh dengan orang diorang aje. Dan tak nampak pun orang-orang dari agensi atau jabatan yang lain.

Setelah mendapat kerusi kami pun duduklah. Tempat dah la panas, ditambah lagi dengan hati yang panas. Rasa agak menyesal jugak datang. Dah la pening and penat semalam tak habis, ingat dapatlah merehatkan diri tapi hampeh.Kalau dok kat ofis sure sejuk and hati pun tak la sepanas hari ni. Setelah beberapa sesi ucapan maka tibalah saat yang ditunggu semua iaitu sesi menjamu selera or should I say melantak, mencekik or menketedarah. Bunyinya agak kasar but itulah reality di depan mata.

Semua orang menyerbu ke buffet table and berlakulah adegan yang “malu saya dibuatnya”. Mind you kebanyakannya adalah wanita-wanita yang memegang jawatan sebagai pendidik atau pembimbing masyarakat. Bagaimanakah mereka-mereka ini membimbing dan mendidik orang lain sekiranya diri sendiri tidak terdidik atau terbimbing. I was so ashamed la.

Memandangkan semuanya berebut makanan (seolah-oleh tak makan berhari-hari lamanya), and I malas nak terlibat sama di dalam kerebutan itu so I pegi lah nak amik the drinks first. Beratur punyalah lama tapi tak gerak pun sebab begitu ramai yang dengan selambanya potong queue and terus amik je air itu tanpa rasa segan silu. Itu satu hal. Satu hal lagi ialah mengambil air hingga penuh segelas tanpa memikirkan orang lain. Amik jelah half glass dulukan, ramai lagi tu yang tengah beratur. Sungguh semangat menjual ikan betullah mereka-mereka ini tau. Dengan penuh kecewanya I pun mengeluarkan diri dari barisan itu dan pegi mencari alternative lain iaitu hot drink. Yelah panas terik macam ni sape nak minum the tarik kan. I took 2 glass, one for me and one for staff yang sama-sama join I.

I’ve lost my appetite melihat betapa rakusnya manusia-manusia yang hadir mengambil makanan. Dah la berebut-rebut pastu amik macam tak hengat dunia punyalah. Ada Gunung Tahan, ada Gunung Kinabalu, ada Gunung Ledang. Everest pun ada jugak. Selambak penuh makanan kat dalam pinggan memasing. Nasi selambak, ayam 2-3 ketul, daging, acar buah, dalca dan macam-macam lah. Tak cukup lagi tu, tambah ngan sate yang lebih dari 10 cucuk sorang. Ish ada bela jin ke diorang ni. Downright embarrassing ok.

In the end, I didn’t eat anything pun beside 2 gelas teh tarik dan segelas air oren. I duduk sekali dengan staff-staff from the same division. Diorang ni agak gigih la jugak mendapatkan makanan, walaupun masing-masing dapat sorang sikit tapi diorang beria jemput suh I makan sekali. Sian diorang ni. Tapi sorilah ye korang, tak de mood nak makan bila tengok perangai manusia-manusia keliling yang membela jin tu. Hehehe…

This is not something new. Orang Malaysia memang macam ni. Berebut-rebut sentiasa dan sangat mementingkan diri sendiri. Kalau orang dulu-dulu kata, tak de adap. Agak-agaknya kan, kaedah apa yang terbaik untuk mendidik orang Malaysia ni supaya beradap eh. Berapa banyak peruntukan dan berapa lama agaknya masa yang diperlukan tu. Ke sampai bila-bila kita akan jadi macam ni? Sedih la kan sebab orang akan melihat everyone as a whole. So I pun included la jugak kan sebagai orang Malaysia yang tidak beradap tu. Setakat 2-3 kerat yang sedar tapi yang berkerat-kerat lain tu tak sedar susah la jugak. What a shame….

Anyway terima kasih Mak sebab mendidik kitorang dengan tegas supaya menjaga adap dan kelakuan di khalayak ni. Walaupun masih banyak perlakuan yang deem to be tidak berapa nak beradap jugak kitorang ni (among family member la kan but I guess itu normal) tapi in general, perasaan malu sangat menebal jadi bila ada rasa malu, automatic akan menjaga adap bila di khalayak ni.

Jadi moral of the story, tanamkan lah sifat malu dalam diri setiap orang ok kerana bila ada perasaan malu, kita akan sentiasa menjaga perlakuan kita. Betul tak?

No comments: