Wednesday, May 26, 2010

Histeria lah pulak

Eeee tadi kan berlaku sesuatu yang menakutkan kat ofis ni. Ada orang kerasukan. Scary kan. Saya tengah berborak-borak dangan colleague kat sebelah when suddenly librarian datang berlari-lari bagitau ada orang kerasukan dekat library. Semua orang pegi tengok kecuali saya dan seorang dua staff yang lain. Saya bukan apa, sejak dah duduk sorang-sorang ni, malas nak berani tak tentu pasal ni. Kang balik kang mula lah teringat-ingat dan terbayang-bayang. Cerita-cerita horror kat TV pun malas nak tengok dah.

Sebenarnya kalau nak ikut, dah berpuluh kali saya tengok orang kerasukan or histeria ni. Mula-mula masa sekolah. Biasalah kalau dok asrama ni memang tak boleh lari dari histeria. Sama ada sebagai mangsa atau sebagai penonton. Pastu masa saya sekolah dulu, kena migrain pun sampai meronta-ronta and meracau-racau. Eh bukan saya lah tapi kawan-kawan dan senior saya. Ish tak faham saya macam mana boleh jadi macam tu sebab lepas saya tinggalkan sekolah tu, tak penah dah saya jumpa orang kena migrain sampai macam kena histeria. Ke sebenarnya diorang tu histeria? Entah la, saya ni cuma tukang pegang or tukang tengok aje. 

Pastu masa kat U, laaaagi banyak pengalaman saya dengan benda-benda histeria ni. First sekali masa minggu induksi saya. Masa tu dah tengah malam pun. Kitorang tengah kena bebel dengan kakak-kakak senior kat Dataran Kenanga. Tetiba ada sorang menjerit sebab ternamapk sesuatu. Kesudahannya semua bertempiaran lari. Memang horror lah masa tu. Dah tak tau nak ke mana diorang kumpulkan kitorang kat surau Kolej Cempaka. Kat dalam tu ramai yang menangis ketakutan. Pastu boleh dengar orang yang menjerit meraung kat luar. Tapi yang tak tahan tu, bila Resident Staff datang, dia suruh semua balik tidur kat bilik masing-masing. Tak simpati langsung dia ni tau. Tak de nya kitorang nak balik bilik sendiri yang duduk berdua tu je. Kitorang squatting kat dorm.

Ada satu sem tu ada budak kerasukan. Memang teruk la. Habis bertempiaran budak-budak lari balik rumah. Saya nak lari ke mana? Duduk jugak lah kat asrama tu. Tapi semua pun squatting je. Dulu kat Kolej Delima tu bilik berdua or bertiga je. Bila lepas kejadian tu, memang duduk beramai-ramai. Tapi kejap aje la. Bila semua dah reda, back to normal la. Yang tak tahan tu, dalam pada ramai yang takut-takut and squatting sana-sini, sibuk la diorang nak buat sportcheck tak bagi squatting. Over tau. Orang takut la, bukannya ajak orang luar squatting. 

Pastu saya selalu jadi facilitator untuk minggu induksi bagi new student intake. Dulu kampus UiTM Shah Alam tu tak macam sekarang. Masa saya mula-mula masuk banyak pokok kelapa sawit lagi. Kira banyak hutan la. Pastu during my senior year, diorang tebang semua pokok-pokok tu untuk buat building baru. Masa diorang mula-mula tebang tu, ada new student intake. Masya Allah masa tu memang teruklah sape yang jadi fasi ni. Histeria manjang. Sekali kena ramai-ramai pulak tu. Imagine saya yang masa tu cuma 40kg aje, asyik kena papah orang yang kena histeria aje kejenya. Penat ok.

Ada sekali tu saya tengah berehat dengan beberapa fasi yang lain kat dalam bilik gerakan. Dalam tu ada lah beberapa junior yang hardcore histeria punya. Tapi masa tu diorang ok. Sebab selalu kena, kitorang asingkan diorang and letak kat dalam bilik tu. Elok diorang bersembang sesama sendiri, tiba-tiba ada orang bukak pintu. Terus budak-budak tadi menggelupur macam ayam kena sembelih ok. Terkejut saya. Tapi yang kelakarnya, masa orang semua tengah ketakutan dan terperanjat tu, nak tau saya fikir ape? Sambil tengok budak-budak tu menggelupur, dalam hati saya berkata. "oooo macam ni rupanya orang kena histeria". Ye lah selalunya saya tengok time dah kena, tak pernah tengok dari awal.

Masa malam perasmian, memandangkan terlalu ramai student baru, diorang buat dekat stadium. Lepas perasmian tu, kitorang suruhlah freshies semua tu beratur nak balik ke Kolej Seroja. Sekali ramai pulak yang kena histeria la. Sapa yang pernah study kat UiTM Shah Alam tau la betapa jauhnya jarak antara stadium dengan Kolej Seroja. Dah la berjalan kaki, sambil berjalan tu baca la selawat semua. Kuat-kuat dan ramai-ramai ok. Yang budak-budak tu kitorang bariskan bertiga-tiga and masing-masing memang peluklah kawan kiri kanan tu. Fasi pulak kenalah jalan kat tepi tu sambil bersedia untuk sambut and usung mana yang rebah. Berpeluh sakan ok malam tu. Well fasi pun takut jugaklah sebenarnya tapi kenalah tabah. Kang kitorang ke mana budak-budak tu pun ke manalah. Tapi serius terasa macam tough sangat malam tu. Dan merasa jugaklah cium ketiak orang semua. Maklumlah junior semua lagi besar dari senior.

Pak cik saya pandai mengubat orang. So kadang-kadang dia datang untuk mengubat orang kat rumah kitorang kat Kuantan tu. Merasa jugak lah saya tengok orang yang ada benda-benda ni. Paling latest masa sambut birthday ayah saya masa bulan Februari aritu. Siap adik ipar saya pun kena jugak sebab dia memang ada history kena histeria ni.

So tadi saya memang tak mo join tengok. Malas lah. Nanti makan hari jugak teringat-ingat. Alhamdulillah ada ustaz dan ustazah yang datang tolong so dah ok lah budaknya. Dan menurut cerita, dia ni memang hardcore histeria jugaklah. Selalu kena. Nak buat macam mana, dah nasib dia.

Saya cuma mampu berdoa agar saya diberikan kekuatan dan tidak dilemahkan semangat dengan benda-benda macam ni. Dan saya juga berdoa semoga hijab saya terus tertutup dari melihat atau mendengar atau merasai kehadiran entiti-entiti yang tidak diundang ni. Amin. Bukan apa, saya rasa saya ni mungkin lama je akan duduk sorang ni. Hehehe.... Tapi kalau dah duduk berdua atau beramai-ramai pun, tetap saya nak hijab saya tertutup jugak. Biarlah tak nampak. Dah la saya ni imaginasi tinggi Kang semua benda pun saya nak terimaginasi. Hish tak sanggup la. Nanti semua benda pun nak takut. Susahlah kan. So semoga saya berani dan terus berani. Amin.  
    

No comments: