Wednesday, May 19, 2010

High maintenance kah?

Saya tak pakai pakaian yang mahal-mahal. Saya tak pakai mekap. Ok kadang-kadang tu adalah tapi jenama pun bukanlah yang mahal-mahal. Saya tak pakai perfume. Handbag pun jenama murah-murah aje. Barangan penjagaan muka pun biasa-biasa saja. Saya tak pegi spa. Ok ada la pegi sekali. Saloon pun samalah. Tak pernah buat hair treatment ke apa ke. Manicure pedicure lagilah. Jadi saya sebenarnya mengamalkan gaya hidup sederhana. (Ewah!) Tapi apabila dilihat-lihat balik, sebenarnya saya ni high maintenance jugak la. Nampak macam sikit-sikit aje tapi bila ditambah semua sekali, saya memang banyak spend untuk barang-barang jagaan diri selain dari jagaan rumah dan makan. Well rumah pun perlukan jagaan jugak kan.

Kalau datang rumah saya, barangan pencuci adalah lebih banyak dari barang-barang lain. Saya ada bahan pencuci khas untuk setiap benda. Dah macam obsess pulak eh. Nanti kalau rajin saya amik gambar apa yang ada kat rumah saya eh. Ada gambar baru syok nak cerita.

Anyway, due to some serious bout of itchiness, saya terpaksa menukar sabun mandi saya. Dulu saya pakai Lifebuoy range. I use both the bar and the liquid soap. Maklumlah sekarang ni kan banyak je kuman-kuman kat sekeliling jadi kenalah pakai sesuatu yang antibacterial kan. Dettol dan Protex adalah sangat mengeringkan. Sebelum tu saya guna Shokubutsu. Tapi dah bertahun guna jadi saya tukar pada Lifebuoy. Tapi saya perasan kulit saya menjadi sangat kering sampai nampak putih-putih tu kalau saya pakai liquid soap dia. Saya amik yang total protect ke apa ntah. Maybe saya patut amik yang nourishing or moisturizing kan. Konon-konon nak protect against kuman-kuman la eh. Sudahnya kering gila kulit saya. Pastu sekarang itchy mitchy plak tu. Stress tau. Setiap kali ada allergies breakout, saya rasa macam unhygienic sangat. Padahal saya ni sangatlah hygenic freak. Hehehe…

Sebab kekeringan itu makin teruk, maka saya terpaksa lah tukar kepada Sebamed. Kenapa saya pilih Sebamed? Well sejarah saya bersama Sebamed ni dah lama so saya sangat percaya kepada Sebamed. Dulu adik saya ada alahan yang sangat teruk sampai ke tahap bernanah dan berdarah semua tu. Doktor suruh pakai Sebamed. Saya lah tu yang jadi tukang mandikan adik saya tu. Lama-lama baik lah alahan dia tu. Pastu masa saya umur 25 tahun, saya suffers from serious zits breakout. Muka saya sangat horror ok. Tak caya tanyalah semua yang kenal saya masa saya mula-mula keja ngan Guardian dulu. Kalau amik gambar pun bleh nampak merah-merah kat pipi dan dahi saya. Ugly Betty pun kalah masa tu. Setelah mencuba pelbagai benda, akhirnya saya pakai Sebamed. Sebamed bar aje. Cuci muka pakai Sebamed bar pastu tak pakai apa-apa langsung dah. No toner, no moisturizer no nothing. Alhamdulillah selepas beberapa buku sabun saya pakai, semua orang tegur kata muka saya dah elok. Lama-lama bila dah clean betul muka saya barulah saya start pakai ZA semua tu.
So sejak saya pakai Sebamed balik ni,.kulit saya dah tak kering dah. Tapi nak maintain pakai Sebamed ni memanglah perit. Satu bar yang 100g harga dia RM9.90. Yang 150g plak RM14.90. Sebab sabun dia sangalah lembut, both boleh tahan dalam seminggu aje. Kalau seminggu RM14.90, sebulan dah RM59.60. Itu baru sabun mandi aje tu. Dah la saya ni tukar berus gigi every 2-3 weeks. So turnover rate untuk sabun dan berus gigi saya adalah sangat tinggi ok. Untuk berus gigi, saya guna Aquafresh. Kadang-kadang susah jugak nak cari Aquafresh ni so terpaksa beli yang lain. That’s why saya selalu beli berus gigi. Kalau datang rumah saya, boleh tengok stock berus gigi saya yang agak banyak. (Dids, ingat tak masa DPA? Dalam ramai-ramai, sape yang ko cari untuk berus gigi? Hehehe)


Itu baru 2 benda. Banyaklah lagi benda kecik-kecik lain yang saya anggap penting dan menyebabkan saya menjadi seorang yang high maintenance juga. Imagine kalau saya ni jenis yang bergaya sakan? Memang kurus lah jadinya sebab tak cukup duit nak makan. Hahaha…

No comments: