Monday, October 11, 2010

Sad Friday (but not to the tummy)

My department hosted open house (open department la patutnya kan) last Friday. Everyone have to bring something so as usual I buat trifle puding. I made extra for Didi and Klynn too. We've made a pact to cook something for each other. Didi started with the brownies and now is my turn with the trifle. Sekali Klynn pun bawak juga and hers was blondie; opposite to brownies. Good foods and good friends and yet in my heart I am sad. First due to something I learnt on Thursday tu. Feel sad and guilty je. But happy pun ada la jugak. And secondly, Friday was someone last day. Ok tu later. Cerita pasal open house department dulu.
With Yanti and Kak Zah

Antara tetamu yang datang and the food spread 
  
Naras, Ita, Zana and Hajar

The desert table and my trifle 

The bosses

Selain open house sempena hari raya, majlis tu juga adalah untuk meraikan warga admin yang telah bertukar keluar ke department lain (big boss and EO), akan bertukar ke ministry lain (Kak Mah) dan akan bersara (Abg Fuzi). Makin lama makin kurang orang lama-lama kat sini. Hari tu Edwin. Semua yang rapat-rapat dengan I pulak tu. Hmmmmmm
  
Our ex-boss, En. Ahmad

Our ex-eo, En. Rossley

Kak Mah.... sob..sob..
  
Abg Fuzi the pilot. Mudah-mudahan dapat la yang nak sambung kontrak tu. He's a good one 

Kak Mah, my most favourite, loved, respected and trusted colleague dapat naik pangkat menjadi CC and akan bertukar ke Jabatan Perikanan. I have never see or treated her as a subordinate but more as a friend, sister and mentor. Someone who truly understand me as the way I am and someone whom I share everything; the joy, the sad, the anger, confusion and everything lah. I love her. I really am. Without her office won't be the same anymore. I was sad all day long walaupun bergelak ketawa. Especially when Klynn and Anis came for the open house. Macam-macam cerita eh. Lawak tak ingat punya. Love you guys a bunch la.

Anyway, when I knew she got promoted back then, I was already a bit sad knowing that she'll be leaving. She said she's looking for a new place. On her last day, I called her into my room and while shaking her hand and asking for forgiveness and all, I can't contain the sadness anymore. Laju je airmata ni mengalir. We hugged and I let my emotion take it course. Kak Mah cried too. She said there's no one else like me. Well I didn't expected to hear that since I know how peoples here judged me. Thank you Kak Mah for being the only one who sees the positive side of me. Hmmmmm this is really saddening la.

Ikhlas from both of us for Kak Mah
  
Just before empangan pecah. Waaaaa.....

Punch out for the last time in this ministry

So for her last day, I send her home. Before pun selalu jugak I hantar especially if I nak isi minyak or pegi pasar.  This would be the last la. We talked about so many things. Rasa macam sekejap sangat dah sampai. When she left the car, I cried from her place to my place. Macam orang putus cinta je gayanya. Entah la, but I memang sedih sangat-sangat. But I know she's leaving for a better future. Whatever is good for her and her family,  no matter how sad I felt, I just have to redha lah. Ada more than 20 years lagi for me to be in this service so there would be plenty of this to happen again in future. Patah tumbuh hilang berganti but for me yang baru atau pengganti tetap takkan sama dengan yang pergi. Setiap orang adalah unique in their own way. Kak Mah, saya doakan Kak Mah akan terus cemerlang di tempat baru kelak dan dipermudahkan dalam segala urusan di sana. Mudah-mudahan ikatan silaturrahim yang telah terjalin antara kita akan terus berkekalan selamanya. Lepas ni sapa la nak ajak saya bertadarus lagi. Tinggal berdua je lah. Hmmmmm....

Anyway lepas je adegan nangis-nangis dalam kereta, elok je pintu lif terbuka at my level, jiran I dah panggil-panggil singgah rumah untuk open house. They've been waiting for me since afternoon. At my level ni ada 4 unit aje and both on my right and left side adalah sangat rapat. Dah macam family. Right side tu adalah kakak middle age yang dah duduk oversea 9 tahun. Kami selalu berborak thru balcony kat dapur. Left side pulak muda lagi but also peramah. Parents the girls laaaaagilah peramah walaupun jumpa sekali sekala je. So jadilah kami macam sedara je. Terubat sikit sedih di hati ni.
 
Uncle yang sangat peramah itu (jiran sebelah kiri) and Angah anak jiran sebelah kanan 

Akmal and Aiman. Budak dua orang ni kalau speaking mak datuk memang power. Kalau cakap melayu slang kedah. Hehehe..... Ujung sekali tu la their mother, kakak yang sangat peramah (jiran sebelah kanan)

Since malam tu ada majlis raya downstairs, kami janji nak pergi sama-sama. Masa turun tu, ada yang ingat kami ni one big family. Hahaha... Siap tanya tu, sapa yang duduk kat sini. Eh kami semualah. Hihihi.... Seronok sangat dapat jiran best macam ni.
  
Ada ucapan-ucapan dulu sebelum mula majlis

Antara yang hadir. Ramai memang ramai tapi I rasa patutnya lebih ramai dari ini 

Ali Maju sponsor nasi beriani and roti canai
  
Makan..makan ... jangan malu-malu... 

Aiman ni pendiam la. He's not talking to me. Asyik tengok botol tu je. Abang dia Akmal peramah sket.

Dah makan overload, I tak boleh la nak terus tido so online dulu. Sudahnya malam tu terkebil-kebil tak boleh tido jugak. Dah la ada 3 majlis nak kena attend on Saturday tu. Tak pe at least bila busy-busy ni my mind tak la dok fikir sangat bab-bab sedih ni kan. Ceria bersama teman-teman yang ceria. Cewah.              

No comments: