Thursday, August 12, 2010

Hari pertama Ramadhan

Kenapa hari pertama Ramadhan dan bukan hari pertama berpuasa? Sebab... sebab.... sebab saya tak puasa semalam. Hehehe.... Eh tapi kira macam puasa la jugak. Sebab puasa sampai kul 6.15pm je. Saya terdengar azan awal lah. Hehehe... Riak sangat tahun lepas dapat puasa penuh. Kan dah tak dapat berpuasa penuh tahun ni. On the 1st day of  Ramadhan pulak tu. Sempat solat terawih malam pertama je. Punyalah saya berdoa supaya tahun ni dapat berpuasa penuh like last year. Kita hanya mampu berdoa, Allah yang akan menentukan. Betul tak? 

Set alarm untuk sahur at 4.45am tapi 10 minutes later baru bangun. This year saya berazam untuk bersahur dengan kurma aje like last year. So sahur pertama saya cumalah 4 biji kurma, secawan teh-o dan air mineral. Sekali tengah hari dah tak boleh puasa dah. Tapi saya tak la terus makan. Tunggu balik rumah dulu. Masak semua siap-siap pastu baru makan. Tu yang berbuka pukul 6.15pm tu. Ini adalah kali ke-3 saya berpuasa sorang-sorang. So semalam makan sorang-sorang ajelah. Masak pun simple-simple aje; ikan tenggiri masak kicap dengan sawi goreng. 

Hari ni walaupun tak berpuasa tapi saya masih bangun bersahur. Saya memang plan untuk teruskan makan seperti rutin berpuasa dan bukan seperti rutin biasa. Cumanya tak de la saya particular sangat dengan time Imsak atau waktu Maghrib. Kalau tahun lepas dapat turun 5kg, saya harap tahun ni pun sama. Tapi tahun lepas memang 100 percent berbuka kat rumah. So makanan adalah sihat. This year dah ada plan nak makan kat luar so tak pasti boleh maintain ke tidak.

Sebenarnya saya memang plan nak berbuka kat rumah je tahun ni. Senang. Sebab saya nak berbuka dengan kurma dulu, solat Maghrib pastu baru makan. Tapi memandangkan saya tak boleh berpuasa buat masa sekarang, maka bolehlah saya keluar berbuka dengan kawan-kawan kat luar. So far hari ini dan esok saya telah pun dibook; malam ni kat Johnny's Alamanda dengan Sal and malam esok dengan Didi and the Gengs! kat Murni SS2. Semalam saya sangat-sangat terharu bila Didi call and invite me over. She still remember that I like that place. Ye lah dulu masa DPA pun I pegi makan kat sana dengan diorang. So esok saya dah plan nak makan Mee Raja yang best itu. Thanks Didi for inviting me. 

Kepada kawan-kawan yang rasa nak ajak saya berbuka sama, weekend ni saya free. Nanti bila dah boleh puasa saya takkan free dah. Hehehe.... Selamat berbuka lah ye. Makan tu ingat-ingat lah sama kat saya yang sorang-sorang ni. Hehehe....


2 comments:

Anonymous said...

wow..besnye p murni..da lame x ke sane..tp lebih suke ke william je, x ramai sgt mcm kt murni :)

- shEkin -

Eny Yusof said...

shekin

I dah lama tak ke sana. last time was few years ago kot. william plak baru sekali je I pegi. both pun makanan sedap. cuma masalah tempat aje lah.