Saturday, March 19, 2011

Oreo Peanut Butter Pie

Wake up to this. Mula-mula nampak macam terkejut. Cantik kan. Tak payah susah-susah nak bersesak ke tapak pesta.

After breakfast dengan pancake, I decided to try making oreo peanut butter pie. The ingredients dah lama ada and plan nak buat with Puan K pun dah lama. Asyik delay aje so I try la nak buat on my own. Recipe tu suruh crush whole oreo until jadi halus. Syukurlah masa pegi buat cookies kat rumah Puan D hari tu dia telah menunjukkan satu kaedah menghancurkan benda. If not, I pun tak tau macam mana nak buat. Like I said, me and cooking logic ni still have very long way to go. Masa my first time doing cookies, I tengok recipe kena chopped walnut kan. Nak tau how I do it? Potong dengan pisau. And orang yang ditugaskan memotong ialah Cik S. Hahaha.... Kalau Puan D punya kaedah, senang aje.

Masukkan dalam plastic bag and ketuk dengan rolling pin.

Inilah hasilnya. Finely crushed oreo. Senangkan. Tak payah susah-susah nak beli grinder ke apa.

The basic ingredients; oreo, peanut butter, cream cheese and whipped cream. Not in the pic ialah melted butter and icing sugar. Sambil siapkan ingredients tu sempat lagi SMS Puan K nak tanya; What is powdered sugar? Icing or castor. Hehehe.....

Mixed oreo with melted butter and baked in oven for 5-7 min or until set. To be honest, I tak tau pun what is "until set" tu. Belasah ajelah. Nampak macam mendidih-didih tu kira set la kot kan. Dah bakar let it cool down.

Beat the peanut butter and cream cheese until smooth, Add sugar and beat until smooth and finally add whip cream and beat until smooth. Again I tak sure what does "until smooth" meant tapi belasah je lah. Agak-agak macam sebati tu kira smooth la tu kan. Dah selesai, letak kat atas baked oreo tadi. Butter knife tu baru je pegi beli dengan Puan D hari tu. Sangat berguna ye. Thanks Didi. If not tak tau pun ada benda alah tu. Hehehe.....

Sapu kasi rata and chilled before serving. I buat half of the recipe tapi still banyak. Or my quiche pan yang kecik sangat kot. The taste? Entah la. Tak rasa lagi. Baru je buat tadi. Tunggu nanti ye.

2 comments:

taster said...

the taste rasa sedap!

Eny Yusof said...

Taster,

Thank you. And thanks for the advice too.