Monday, January 18, 2010

Tilam ke apa ni?

Setelah beberapa bulan membeli katil, akhirnya saya telah berjaya membeli tilam 2 minggu lepas. Yes I know it sounded weird not to have mattress all this while but I was so busy with things that I didn’t have time to buy it earlier. Many people suggested looking for it at Bangi. Since I’m not very familiar with that area, I ajaklah Dayah sekali. Cadangnya nak survey aje dulu but then entah bila ada masa lagi nak membeli pulak kan so decided to juust buy it terus. To find just the correct mattress within your budget was truly challenging. But I learn a few tricks from each kedai I went.

Since there’s a single bed yang juga memerlukan tilam, bought one single mattress too. Deciding for single mattress pun sama susahnya dengan deciding for a bigger size one. I saw lot of single mattress yang disusun bertingkat-tingkat at each kedai. Price range was around RM150-RM200 only. After deciding for my queen size mattress, I pun terus ke ruang yang ada banyak single mattress tu. Lepas belek-belek yang bersusun tu, I saw one yang ada kat katil. I tried to lie down on the bed and yes it’s the one. Asking price was RM599. Mak aih single mattress pun mahal betul. After some negotiation dapatlah kurang sikit. Lagipun I bought 2 mattresses sekaligus kan. Kenalah bagi diskaun sikit.

Anyway, when they deliver the mattresses tu barulah I realised one thing. All single mattresses that were on display were around 5 to 6 inch thick. The one that I bought tebal gila ok. No wonder la mahal. And I pulak didn’t check masa beli tu coz I thought lebih kuranglah tebalnya kan. Sekali bila dah kat rumah, mine was 12 inch thick ok. Nampak pelik betul bila dah letak kat atas katil tu.

Taha came last Friday and when he arrived at 3am tu, I tengah lena kat la-la land and tak sedar pun. When he saw the bed, dia ingatkan apakebendalah yang I letak kat atas katil tu sampai tebal macam tu sekali. Dah la siap bercadar bagai. Dia ingat kotak ke apa. Tanpa berfikir panjang, he took the toto from another room and slept on the floor. Friday morning tu masa I nak bersiap pegi keje I saw him and terfikir; sia-sia je beli tilam mahal-mahal pastu tidur atas lantai jugak.

Petang lepas balik keje tu barulah dia cerita. Lawak betul lah adik I sorang ni. Iyelah sebab nampak tebal sangat bila dah letak atas katil tu. Maybe kena cari katil lain yang ada kayu kat tepi so boleh la cover ketebalan tilam tu sikit. But then laaaambat lagilah tu. I wonder what others would think bila diorang datang nanti. My family ni dah la kuat mengusik. Tilam pun boleh jadi modal ok. Hehehe….

1 comment:

k-lynn said...

sila paparkan gambar.
tak tercapai pulak daya imaginasi aku.
hehehe.