Thursday, January 14, 2010

Kadang-kadang best kalau bermulut puaka ni

Sometimes I really wish I can be more vocals in voicing out things especially when it involves something against me. But I just can’t. No matter how garang I appeared to be but in reality I’m just some coward one. Ok bukan cowards just that I can’t seem to voice out my angst towards people. Least I can do is to mumble grumble. I rasa I ni panas baran orangnya because I got pissed off easily cumanya I susah nak marah orang cara berdepan. Sebab bila marah sangat, susah nak bercakap. Instead air mata aje yang meleleh-leleh. Tapi kadang-kadang benda tu bukannya memerlukan I untuk marah pun. Cakap aje but still can’t. Ntah kenapa. Tapi kalau ngan adik-adik bukan main lagi. Macam singa gila. Hahaha… Tak adilkan. Kesian diorang. Eh diorang pun garang jugak kat I ok. So sama-samalah.

Macam last Sunday. Went out to Alamanda to buy some groceries. Since I bought quite a lot of stuff in big boxes and big bottles, I had to push the trolley slowly. But then again, mana ada orang tolak trolley laju-laju kan. Bukannya kat litar lumba. Anyway while pushing the trolley, I saw one Chinese boy running towards me but he was looking at other way. I pun cepat-cepat stopkan the trolley but didn’t have time to push it to other way. The boy ran straight to my trolley. He hit the trolley and terjatuh. Pastu menangis. I was dumbstruck then.

It was clearly not my mistake. The boy and the mom coz obviously she didn’t care about her son. Sibuk nak bershopping lah tu. But you know what she said? While picking up her son, she said this loudly; “Watch out where you’re going. Some people are stupid not to look at you”.

Excuse me. Sapa yang stupid tu? Me or her? Sepatutnya I sound her back kan. “Excuse me. Watch out you mouth please. Was it me or was it you yang stupid?” But then it didn’t happen. Cakap dalam hati ajelah. Sedih tau. Teremo sekejap. Ada ke patut panggil I stupid just because anak dia langgar my trolley.

This is one small silly thing aje pun. Sometimes orang akan langgar I jugak. Tapi I akan cakap sorry and the other person pun akan cakap sorry. It’s not finding fault but to acknowledge lah kan. Since she said that, I pun blah ajelah. Tak kuasa nak say sorry bagai. It’s not my fault anyway.

Tapi geramlah jugak. Kenapalah I tak sound her back. Kenapa Eny? Kenapa? Ergh… I guess this just me kan. Kang I naik minyak kang susah pulak. Masuk paper front page lagi. “Seorang PTD mengamuk di Alamanda” Tak ke malu. Dah la orang tak suka PTD. Pastu orang tak suka barch 2/2006. Boleh jadi isu hangat ni. Eh ke situ pulak melalut.

At least I can deal with this thing calmly kan. Lagipun amarah ni kan sifat-sifat mazmumah. So oklah. I menang. Yeay.

5 comments:

Anonymous said...

Ish! Kau memang patut emo kat dia.
Tapi tulah kan, bila kita bukan dumbstruck kat situ, we are able to assess the situation thoroughly, macam-macamlah "should haves" akan keluar.. tapi bila at the actual situation, kadang kita tak dapat nak plan our reaction.

Takpe cuba jadi lebih assertive pada masa depan eny!

didi said...

hihi
aku pulak pantang dipersalahkan, lagi2 kalau betul aku yang tak salah

expertise aku adalah men fire balik dengan comeback2 yang boleh dibanggakan

lain kali, kau letak number aku on speed dial, bila dalam situasi tidak adil mcm tu, speed dial me & i will give u a good comeback

haha

Eny Yusof said...

klynn,

thanks. i really hope so too.

didi,

memang pun. in fact one thing i admire about u adalah itu. kelantangan bersuara. tolong kursuskan aku sikit. hahaha....

didi said...

tapi eny,
dont be mistaken dengan rudeness
kita boleh membalas balik/fire tapi pastikan tiada unsur emo atau kurang ajar

sebab nanti sama jek mcm diorang

diorang akan lagi tension bila diorang maki bagai, tapi kau balas balik dengan sgt profesional, tidak beremo namun pedas
baru kau boleh buat muka smug 'amik ko.ape nak jawab?' kau
haha

it takes years of practice, control muka dan macho
:)

Eny Yusof said...

Didi,

Betul tu. Thats why aku rasa satu kemenangan kalau aku boleh lawan balik org yang suka maki hamun marah tak tentu hala ni dengan ketenangan. Kalau aku pun naik hantu sama, then whats the different between me and them. sama bangang. kan.