Sunday, November 14, 2010

Hari bodoh dan malang Eny

Ye ye I tau tak baik cakap bodoh but yesterday was my stupidest day ever. Ni my immediate boss la ni yang memperkenalkan istilah hari bodoh. Selalu dengar cerita dia je and semalam memang terkena kat diri sendiri. Hari bodoh Eny jatuh pada 3 November 2010, exactly pada usia 32 tahun 7 bulan. Cessss.... Ceritanya begini ye murid-murid......

I went to buy new phones at MINES with a friend. I have googled around for months before and fell in love with  SE W995 but due to some circumstances with Sony Centre and advices from Sony Ericsson, I opt for SE Aino  Blackberry, Iphone dan semua smart phone yang seangkatan dengannya tidak termasuk dalam senarai because I only use my phone for calls, smses and taking pictures. Actually more on taking pictures la. So focus pada function itu aje. Tapi bila dah sampai sana and after mendengar celoteh salesman yang begitu panjang lebar, I beli SE Xperia X10 Mini. I definately don't like the phone tapi sebab dah malas nak duduk sana lama-lama and dengar lagi the salesman bercakap, I belasah jelah beli. I know I know that was such a plain stupid act and I deserve a knock on my head. Hehehe..... 

Bila balik I explore la the phone. Much to my disappointment, the messaging function adalah sangat menyusahkan. Type a word, press a button on the screen to go to another page, then press the space bar there, then press the back button, and type another word, press again a button to next page and do the same on and on and on. How stupid can it be huh. Memang naik je my blood pressure semalam. So malam pegi balik and tukar kepada model lain. Since I tak tau nak beli model apa dah I just took what the salesman offered; Nokia N79. Actually I ada la tengok-tengok few other models tapi memang blank and don't know what to choose sebab I only study on models I like. So yang lain-lain tu I tak tau and sangat berharap pada penerangan salesman ajelah. And I bought a phone for Siti's too; SE T715. Even if I tak beli new phone for Siti, I still kena tambah duit sebab dia kata the X10 Mini tu dah kira second hand. Ok tak pe I sabar lagi. All in I've paid more than 1.5K already.

This morning right after Subuh prayer, around 6.15am macam tu, I try la explore the new phone. Gila kentang gigih bangun pagi explore phone baru kan. Hehehe.... I was so horrified to found out that the phone yang dijual itu adalah second hand one. My goodness my blood pressure shoot tinggi terus and terus hilang segala mengantuk. To calm down I bangun bukak tingkap, selak langsir, jemur kain dan buat macam-macam. It was not even 7pm yet ok. Marah betul I pagi tadi. Pastu around 9am something I sms the salesman and told him about my finding. I asked him to clarify the matter fast. If not I'll lodge a report with KPDNKK. Amik nak. Silap orang la dia nak tipu. I kalau in person memang I tak berani dan tak pandai nak fight but if I feels that my right are being fooled, I'll fight betul-betul. Selalunya my finger can talk better than my mouth la kan. Tau pun nak apologize semua. Pandai sangat nak cheat orang eh. 

He said he'll return the extra money that I have to pay masa nak trade-in the X10 Mini and asked me to take the X10 Mini back. Ah tak mo la I kan. I said I want to take the same model as Siti's one. Bukan apa, I dah malas dah nak pilih-pilih model lain walaupun Aino tetap di hati. Aino ni model lama actually so agak susah nak dapat stok dah. Tu salesman tu la yang kata kan. Since the SE T715 are very very cheap, not even half of what I paid, I got to keep the Nokia N79 and got new phone. In total I bought 3 phones la kan. Sound macam great bargain kan. Not at all. I'm actually on the loosing side. I rugi more than RM300 la jugak. Sigh.... Tapi I malas la nak bertekak panjang ngan salesman tu although bukan mulut I la yang bertekak but my fingers. Hahaha.....   

However I kena tunggu esok la untuk mendapatkan telefon baru itu. As for the Nokia N79 yang telah diinstalled dengan original Garmin itu, akan adalah tuan barunya. I don't intend to have more than 2 phones before inikan pulak 3. Most probably Eman la yang akan dapat sebab the one he's been using, my old Motorola E6 are already in very poor condition. Walaupun bodoh tapi I ni baik la jugak kan. Hahaha.... Nak jugak puji diri sendiri tu. 

Moral of the story, always stick to what you want. Jangan mudah terpengaruh. It seems that I have never learnt from past experience. Memang selalu kena tipu je I ni sebab percaya sangat kat orang. Lepas ni akan lebih berhati-hati. Insya Allah. Baru je cleared my credit card from outstanding balance and dah melambak amount baru yang masuk. Ish...ish...ish... Eny....Eny... bila la nak insaf ni????

I will not buy new phone for years to come. Serik la terkena kali ni. Oh tapi kalau rosak kenalah tukar gak kan. Hehehe......

No comments: