Friday, July 02, 2010

Dilema seorang kawan


I have a dilemma la sekarang ni; to tell or not to tell. Dah lama I dok fikir tapi belum dapat jawapannya lagi. So maybe I should share dilemma itu di sini and mintak pendapat kawan-kawan semua. Tu pun kalo ada yang sudi bagi pendapat la. Ceritanya begini….

I ada seorang kawan. Kawan yang I boleh kategorikan sebagai kawan baiklah jugak sebab banyak je menyimpan rahsia I selama ni. Kawan yang selalu I luangkan masa bersama. Kawan yang selalu I rujuk kalau ada masalah atau nak kan khidmat nasihat tentang …. ok tak boleh bagitau lah sebab kalau bagitau nanti korang tau pulak sape. Kawan I ni dulu baik orangnya. Sekarang pun baik lah jugak. Eh kenapa ada “lah” eh. Well masih baik tetapi dengan beberapa perubahan. Perubahan ke arah yang tak berapa nak baik la jugak. Itulah yang merunsingkan I tu.

I dah perasan dah sebelum ni. Selain I ada beberapa orang lain lagi yang dah perasan tapi mungkin semua malas nak amik port until lately. Bukan apa, makin lama makin ketara sangat perubahan itu. So ada beberapa orang yang telah mengeluarkan statement yang sama: dah hilang respect dengan kawan I tu disebabkan perangainya sekarang. Hoho… itu sudah serius bunyinya. I pun dah rasa makin jauh dengan kawan I ni. Mungkin I yang distancekan diri kot. Ntah I pun tak sure.

Dilemma I sekarang ni adalah; should I tell my friend ni about the perangai yang agak menjengkelkan itu ataupun tidak? Should I tell about people’s opinion towards dia or not?


Kalau I bagitau, I takut nanti terguris pulak hatinya. Or maybe nanti dia tersalah anggap yang I ni jealous atau dengki sebab dia lebih rapat dengan orang lain dari dengan I. Or maybe nanti dia marah sebab apa dia nak buat, dengan sape dia nak berkawan semua tu adalah prerogative dia kan. Buat apalah I nak menyibuk kan. Tu yang I risau tu. Sebab I tak de niat langsung dengan semua tu. I bagitau dengan suci hati sebab sebagai kawan, I mestilah tak mo kawan I di kata orang kan. Walaupun kata-kata orang tu betul belaka.

Dan I jugak risau kalau I bagitau, nanti orang-orang yang sebelum ni mengadu dan meluahkan kepada I akan hilang kepercayaan diorang kat I pulak. Nanti dituduhnya I ni membawa mulut pulak. Of course when I tell that friend, I takkan lah nak bagitau sape yang mengata but being in such a small community, I believe this friend akan tau jugak sape yang mengata dia tu. Ok maybe mengata is not the right words. Mengata ni macam mengumpat ke arah keburukan kan. Orang-orang tu bukan mengata, cuma meluahkan pendapat diorang aje. Tapi tu lah takut nanti kawan I tu akan tersalah anggap terhadap I and orang-orang lain tu jugak.

Kadang-kadang kita mempunyai niat yang baik dalam menyelesaikan sesuatu perkara tu tapi pelaksanaan kita kadang-kadang adalah mungkin kurang baik disebabkan cara penyampaian, pemilihan kata-kata dan tanggapan pihak yang menerima. Susah betullah.

Being me, I memang tak boleh biarkan macam tu aje sebab nanti I jugak yang susah hati. All this while pun I memang macam tu. If I heard or comes to know about anything bad regarding someone I know, I selalunya akan mendapatkan clarification from the person yang di kata itu. Bukan apa, we have to be fair to everyone. Mana tau apa yang orang lihat itu tidak menggambarkan situasi atau niat sebenar. Macam tu jugak dengan saya. Maklumlah kita sebagai manusia biasa ni memang tak lari dari become judgemental. Perasan tak kadang-kadang while someone talks, belum sempat dia menghabiskan kata-kata dia, dah bermacam-macam benda yang bermain di fikiran kita. Tapi bila dia habis cakap, laaaaa…. lain rupanya dari apa yang kita fikirkan tadi tu. So macam tu lah jugak dengan apa yang berlaku sekarang ni. Maybe kawan saya tu tak sangka perlakuannya akan di salah tanggap oleh orang keliling. Or maybe dia tak sedar dengan perbuatan dia tu.

Jadi kita yang melihat dan mendengar ni kenalah maklumkan dia supaya dia akan tersedar perbuatannya itu ataupun memberikan dia peluang untuk menjelaskan perkara sebenar. Eh korang paham tak ni? Sorilah kalau berpusing-pusing je ayat I ni. Tapi itulah dilemma I sekarang ni. To tell or not to tell. I risau kalau nanti tujuan murni I ni disalah tanggap and nanti dia akan menjauhkan diri. Well sebenarnya without this friend my life still can function like normal. Cumanya tak best lah knowing someone is not having good feelings towards you.

Alah bukannya tak de yang tak suka I tapi kalau kawan yang kita anggap baik tu, macam tak best lah pulak kan. Kalau boleh nak kurangkan lah incident-incident macam ni. Kadang-kadang best jugak kalau I ni a bit more ignorant towards benda-benda macam ni. Tapi it’s not me.

Those yang dah lama kenal I will know that anything and everything is important in my life. I care too much. Rachel Corrie yang kena bunuh dengan Israel sampai ada kapal nama Rachel Corrie pun I kisah. Park Yong Ha mati bunuh diri pun I dok teringat-ingat dan tertanya-tanya motif dia, apa dia fikir sebelum mati semua tu. Tu yang jauh tu. Inikan pulak kawan-kawan sekeliling. Lagilah I care. Ok am I being caring or nosy eh?
 

Whatever it is, kalau ada sape-sape yang sudi nak sharekan pendapat korang regarding this matter, please do eh. Sangat-sangat appreciated. Thanks in advance.

No comments: