Monday, December 20, 2010

Sibuknya diaaa.......

Can't believe that it's Monday already. Had a super busy weekend starting from Friday evening. After work terus pegi pasar tani with Mak, Dik Man, Ayum and Meera. Stumbled across En. Mis and Aisa. En. Mis look cute in his cap with shopping basket. Hehehe.... Bought tonne of stuff there. Drop the stuff at home first and headed to Alamanda for another buying session. Balik je rumah terus get busy in the kitchen; buat potato salad and organizing all the groceries bought. I think I need a bigger fridge la. Fridge I tu sampai tak muat ok. Although I live alone tapi my fridge didn't look like one. Penuh dengan macam-macam stock makanan. Tambah pulak bila my family datang, memang sarat barat lah jadinya. After that I ingat nak buat trifle sekali tapi jelly pulak dah habis stock. Boleh pulak tak terperasan masa buat stock check before tu.

Saturday morning buat breakfast pisang goreng. After breakfast terus stay in the kitchen untuk menolong Mak memasak and the dishes were nasi bukhari, kari ayam, chicken chop with the gravies, fried mushroom, coleslaw and fries. For desert I sempat juga buat trifle and orange pedas. Orange pedas tu orange sunkist dipotong and letak gula, chilli flakes and garam kot. I pun tak sure. Mak yang buat. Sedap weh. Gila busy ok. Macam tak cukup je tangan sepasang. Akak pun busy sama. Masa breakfast Abah ada cakap pasal used Citroen car yang nak dijual so the guys pegi tengok the car kat Ampang. Tinggallah Dik Man sorang je lelaki. Dia kalau dapat main games, dah tak heran dah dengan keliling. 

Mak Ndak and family arrived around 12. We were still busy cooking and the guys were not at home. Kesian Pak Ndak sorang-sorang tengok TV. They came back around 1 someting or 2; just in time all the dishes pun siap dimasak. Makan-makan and then packed some for Mak Ndak and they left around 3pm sebab Pak Ndak ada hal. As for us, lepas kemas dapur terus bersiap nak ke IKEA pulak. Abah, Dik Man and Eman stay kat rumah aje. Abah tak larat nak jalan and Dik Man pulak biasalah kan.

Agak banyak juga hasil belian di IKEA. This time stumbled across CC and families pulak. Nak tau, there were one day promotion on one kain ni. Cantik and multi-purpose. Boleh buat alas meja, kain pengelap, tea-towel dan sebagainya. Ingat nak borong and boleh bagi souvenir masa wedding Apis tapi limited to 10pc for each customer ok. And since yang lain tak sanggup nak beratur banyak kali so tak dapat la nak borong. 

Sunday morning for breakfast I buat bread and butter pudding, garlic bread and mushroom soup and scrambled egg. And panaskan balik the leftover foods. Meriah ok our breakfast. The custard sos terpaksa dibuat twice because the first batch kind of hangit. Api terlalu kuat kot. For lunch masak simple-simple aje; ayam goreng and ulam-ulaman with sambal belacan. Around 4.30pm we went to Midvalley pula. This time Mak, Akak, Ayum, Meera and Bang Long aje pegi. Eh I la sekali sebab kena drive. Saje la Mak nak jalan-jalan. Met with Kak JC (Bang Long sweetheart) and lepas membeli lagi and makan laksa went home around 9pm. I managed to buy a Mizuno running shoes. Got to be more rajin berlari to make sure the shoes is worth buying. 

They left around 10 something. Life back to slow motion la today. Tak de dah rushing-rushing nak masak, kemas dan sebagainya. Anyway the verdict kepada my cooking for the past 2 days adalah seperti berikut:-
  • Potato salad : Although Mak Ndak kata sedap but it didn't taste like what I had at Puan D's place. And to be honest actually I pun dah lupa how it tasted. Hehehe.... So Puan D, next time buat sila kasi saya sikit ye. Thank you.
  • Fried mushroom : Sangat sedap. Definately akan buat lagi.
  • Pisang goreng : Need I say more? Hehehe.... Ini pun nak bangga. Over tau. Hahaha....
  • Trifle : Oh this time the custard adalah sedikit lembut but still taste nice.
  • Bread and butter pudding : The taste is quite ok but maybe I put too much milk kot because a bit lembik the inside. Since ianya telah disapu licin, I guess sedap la kot.
I definately will try again the salad and the pudding because tak susah pun nak buat. As for the apple crumble, ingredients dah beli. Tengok la dalam minggu ni juga I'll try to make it. Mudah-mudahan jadi la ye. It never across my mind that I will have so much fun in cooking. I used to hate cooking tau. Seriously. Tanya la my dad kalau tak percaya. Sekarang dah berubah habis. Wah memang sangat journey of self discovery kan.  

2 comments:

k-lin said...

trifle hari ni sedikit manis.
lain kali tapau aku potato salad.
aku si pemalas buat salad tapi SANGAT suka makan.. heheh.

Eny Yusof said...

Klynn,

Baiklah! Nanti next time buat potato salad aku bagi la. Errr tak mau buat apple crumble at my place?