Tuesday, April 06, 2010

Cemerlang tu apa sebenarnya ye?

Sebenarnya ada baaaanyaaak gila kerja tapi macam ada satu peristiwa yang mengguris hati sikit hari ni. Macam terngiang-ngiang aje kat telinga ni and hati pun rasa sedih aje. Actually nothing sangat pun or maybe it was meant just for a jokes but it hurts. Deeply.

Hari ni kan ada monthly assembly. So ada this one new award yang telah diperkenalkan; Anugerah Pekerja Cemerlang Bulanan. Alah orang lain dah lama buat, kitorang aje yang baru nak start. Saya sentap bukanlah sebab saya tak dicalonkan ataupun tak menang. Ish jauh sekali. Saya sentap sebab statement seseorang regarding this award.

This one particular people told me that there’s this pegawai yang telah dicalonkan and I ok not I alone but many others yang tau that this pegawai adalah seorang yang pemalas. Ok maybe pemalas to us la but not to that one particular people obviously kan. Kalau tak tak de la dapat pencalonan betul tak. Pemalas ni banyak kategorinya; lepas tangan, datang lewat, berat tulang dalam hal-hal event semua tu dan banyak lah lagi. To me dia memenuhi semua kategori tu. Tapi dia datang dengan package aircond 10 kuasa kuda siap turbo lagi jadinya mungkin sebab itu dia disukai. Ntah saya pun tak tau dan tak kuasa nak amik tau.

Yang membuat saya sangat sentap ialah statement from this one particular people ni. Yesterday this one particular people ni bagitau I suruh buat one of my big meeting at Langkawi. Ops terbagi hints pulak. So I pun telah bertanya pada beberapa pihak yang patut dan responsenya macam susah sikit nak buat sebab sekarang kan penjimatan semua tu. Hmm saya pun setuju sangat dengar response tu. Lagipun dah last-last minutes baru nak buat kat sana agak payah jugak nak buat. It’s not impossible but be sensible la sket kan. Jadinya this one particular people told me that if I can manage to hold the big meeting at Langkawi, I can get that cemerlang award too.

That statement is way too much for me to accept la. Ok like I said maybe it was meant for a joke but not to me. Not at this time. My reply; “Saya tak kisah pun. Bukannya sebab saya tak dapat buat mesyuarat kat Langkawi tu maknanya kerja saya tak bagus”. That one particular person agaknya realise this/her mistake took it back by saying, “Eh tidak lah begitu”. But the damaged has been done. And I don’t think this one particular person realise what comes from his/her mouth tu selalunya biasa mengguris hati orang. Are you judging my work by that one thing? Hah baru saya tau. Selama ni saya bertungkus-lumus tolong cover macam-macam tapi because I don’t have one big aircond with 10 horsepower maka saya dianggap tidak cemerlang?

Sebenarnya saya tak heran pun kalau tak dianggap cemerlang. Tapi to compare my performance with just that one unfulfilled request is so unfair to me. Sebenarnya saya ada juga merancang untuk membuat mesyuarat itu di Langkawi. Maybe not this coming one but the latter one la tapi bila dengar statement itu saya rasa macam malas ah nak buat kat Langkawi. Lagipun kita ni nak bermesyuarat. Bukannya nak ke KILIM Geoforest tu. To be honest, I have never set my foot at Langkawi yet tapi I tidaklah kebulur sangat nak ke sana. Insya Allah kalau ada rezeki lebih, sampai la i kat sana nanti dengan kawan-kawan ataupun family. Kalau dapat pergi free pun best jugak tapi tak la sampai kebulur macam tu sekali.

Adakah ini mentality penjawat awam sekarang? Hmm apa kata saya buat mesyuarat saya ni kat London ke, Paris ke. Mesti lagi best kan. Tentu dan-dan itu juga nama saya naik selama berbulan-bulan sebagai pegawai paaaaaaaling cemerlang. Kan. Tapi saya tak mau buat keja lain tau. Saya nak jadi urus setia mesyuarat aje. Kalau audit datang ke apa ke, jangan suruh saya jawab lagi ok. Event-event semua tu jangan suruh saya jadi usherette ke apa ke tau. Jangan suruh saya buat soalan untuk PTK 48 lagi tau. Jangan suruh saya buat apa pun tau supaya saya boleh concentrate untuk menjayakan mesyuarat saya ni round the world. Sebut aje nak buat kat mana-mana memang saya buat punya. No hal lah.

Lately I’m starting to feel frustrated with everything lah. Ada je benda yang tak kena. And what stressed me out is that I’m helpless. Nothings I can do to change any of those frustrating things. Sigh…. a very long one. Maybe I think too much kot. Ntah la but seriously kalaulah boleh berhenti kerja. Kan best. Eh tak de ke jutawan nak kawin dengan I ni. Boleh lah I dok umah bergossip aja dengan datin-datin semua. Ok-ok I dah start melalut ni. Tanda minda makin serabut. Back to work lah.

p/s: Orang yang dicalonkan tu tak menang pun but my instinct told me, he’ll got it during APC nanti. Only time will tell.

2 comments:

didi said...

oh, siapakah makhluk berbekalkan aircond 10 horsepower itu?

saya boleh agak, tapiiii.....
harapnya tepat la tekaan aku

sebab aku x boleh bayangkan ada orang lebih 'hebat' dari dia

kalau ada

SELAMATKANLAH K*L*!!!!!

Eny Yusof said...

Based on that 'hebat' word tu, memang betul lah tekaan kau tu. Memang dia. Imagine keterperanjatan aku ketika mendengarnya....