Friday, July 30, 2010

It runs in the family it seems

Saya adalah seorang yang sangat patuh kepada peraturan dan sangat detail. Sangat sangat hingga ke tahap annoying pada sesetengah orang. Recently I got to know about 2 more family member yang sama macam saya jugak.

Kawan-kawan yang dah kenal saya memang dah tau betapa obediencenya saya. Saya dan peraturan tidak boleh dipisahkan. Hehehe....  Mungkin sebab cara saya dibesarkan kot. Walaupun Abah saya adalah seorang tentera tetapi Mak saya adalah lebih tentera dari Abah saya. Abah is more lenient but not Mak. Mak saya ada peraturan untuk setiap benda. How to talk, how to sit, how to walk, how to eat, how to munch food, how to everythinglah. Sebab ada terlalu banyak sangat peraturan yang perlu dipatuhi, maka jadilah saya orang yang sangat patuh kepada semua jenis peraturan. Saya ingatkan saya sorang aje rupa-rupanya tidak.

Baru-baru ni sambil berborak-borak dengan Siti (my sister yang baru masuk UPNM), she said something yang sangat mengejutkan saya. She said she like UPNM so much sebab ada banyak peraturan dan peraturannya adalah sangat ketat. Barulah semua orang berdisplin sikit. See.... it runs in the family ok. Cumanya saya tak la sampai tahap suka sebab ada peraturan yang ketat. Saya suka peraturan sebab orang akan lebih berdisplin dan at least ada clear guideline of what to do and what not to do. Well my youngest sister pun sama. That is why she like to join activity-activity berunsur ketenteraan ni. Masa kecik-kecik dulu dia nak jadi cikgu tapi bila dah besar ni dia cakap dia nak masuk JPA3. Selalu pegi training ala-ala tentera ni. Tapi I rasa instead of masuk JPA3, lebih baik dia jadi real army kan. 

Itu bab peraturan. Ini bab detail-detail pulak. Saya adalah sangat detail dan mata saya sangat tajam. Ini bukan saya yang kata tapi kawan-kawan yang kata. Kalau saya nak tau pasal sesuatu tu, saya akan tanya banyak kali sampai saya puas hati. Kalau boleh saya nak exact detail on everything. Contoh la kan, kalau tengok cerita. Saya akan tanya setiap benda kat orang yang tengok sama dengan saya. Ni sape, tu sape, kenapa jadi macam ni, mula-mula dia macam mana, macam-macamlah. Padahal kadang-kadang orang yang tengok tu pun sama je dengan saya, baru nak start tengok. Ni yang selalu jadi mangsa adalah adik-adik saya. Diorang selalu bengang dengan saya kalau saya tanya pasal cerita kat TV. 

Contoh lain kalau saya tanya adik-adik saya pasal sesuatu kejadian. Tak kisah lah kejadian ape. Kalau boleh saya nak tau setiap patah perkataan yang keluar dari mulut orang-orang yang berkaitan. Tension betul adik-adik saya kalau bab ni. Saya akan tanya soalan yang sama berulang kali sampai saya puas hati. Contohnya, "Abah kata apa?", "Yelah macam mana Abah kata?", " Tak, takkan Abah kata macam tu je. Mula-mula Abah kata apa?", "Pastu?", "Sape yang kata dulu" dan lain-lain lagi. Ye.. ye saya tau saya sangat annoying tapi saya pun sangat annoyed kalau saya tak tau benda-benda secara detailed. Rasa tak puas hati sangat.

Semalam saya telefon Adah, my niece. When she came down here 2 weeks ago, Mak bought her a set of panties and I was the one who choose it. So I called to ask whether panties tu ok ke tak. She said ok tapi selalu terselit at her bum. She told me to buy another size and ran to her mom to ask the correct size. She asked me what size that I bought her and I said 5-6 years punya saiz. She kept asking me what size it was sebab Ummi dia kata she should be wearing saiz XL and I pulak dok kata saiz 5-6 years. How do I know saiz 5-6 years to adalah saiz apa. Dah banyak kali cakap tu so I said ok aje lah. Yang kelakar tu, she said asyik terselit aje that she cannot do her homework. Wah budak-budak sekarang punya excuse, sangat over ok. And this are the conversation that follows but on another stuff.

"Cik Ngah kat mana ni?"
"Kat umah"
"Cik Ngah buat apa tu?" 
"Tak de buat apa. Duduk-duduk kat kerusi je."
"Yelah Cik Ngah buat apa tu?"
"Tak de buat apa. Baring-baring je kat kerusi ni ha..."
"Kerusi mana yang Cik Ngah duduk? Yang kat tepi tingkap tu ke kat mana?" (I got 2 sets of sofa that faced each other; satu dekat tingkap and satu dekat dengan dining table)
"Kerusi yang dekat dengan meja makan ni."
"Oh. Bla...bla...bla..."

See, like I said, it runs in the family nampaknya. My niece pun sangat detail kalau bertanya. Nasib baik dia tak tanya pakai baju apa semua tu. Tapi each time pun memang dia sangat detail kalau bertanya. Pasal braces I ni pun semua dia nak tau. Bila fikir-fikir balik, kelakar pulak. Agak-agak diorang ni will be the same or lebih dari I eh?       

No comments: