Sunday, September 05, 2010

Hari keduapuluh lima Ramadhan

It's been a while since the last time of me spending time at home on weekends. My weekends were pretty occupied with other things thus my home was left unattended. Kesian dia. Normally I would do the house chores only on weekend. Weekdays I hardly do anything. Kalau ada pun buat laundry aje. Hehehe.... And to make things worse, I was bitten by a lazy bug and the effect was so severe my house didn't look like a house for quite sometimes. It was such an eyesore seeing the house in such a mess but I was so lazy to do anything. Well until today. By hook or by crook I just have to clean all the messes because after this I would be on long raya leave and  there are possibilities that I might come back early with other family members to celebrate raya here. Maklumlah KL ni kan kampung my mom. So takkan nak biar diorang datang and tengok all the mess I lived in kan.

Some friends said I'm having OCD. Some friends said I am freaking neat. Some even said I'm too structured. Well I might be all that but mind you I am just human and as human I do have some up and down too. So lately it is my down time. The images that you might see after this would be so shocking it'll make you have seizures. Hehehe... just kidding but yeah you might not believe that it was my home being featured. Hoh not that easy to make such a revelation ok. 

The before and after. All kind of things can be found on the cabinet. Hahaha...

This is what happen when you have too many bag

All cleared. Banyak harta nak kena punggah from each bag tu

Ada serunding, roti, kacang, kurma, water tumbler, resit-resit.... gelang pun ada ok.

Segala mak nenek plastik ada. Padahal dulu I was best remembered by housemates for being the one who like to fold plastic bag. Hehehe...

My store room really look like a junkyard before. Later barulah nampak kemas sikit. This is where all my treasures are.

Hundreds of paper bags collected since joining this services. Paling banyak of course wedding's paper bag. I treasured everything people gave me. And 2 tikar buluh that I don't know where to put. Hehehe....

I love bags but I have backpack more than handbag. Kalau handbag harga ratus-ratus I rasa mahal sangat tapi kalau backpack harga beratus-ratus pun beli. That Deuter backpack cost me RM400 tak silap. High Sierra backpack RM100++ and I siap ada hydration pack lagi tau. Yang oren tu hydration pack la tu. High Sierra jugak and it cost me RM150. Pierre Cardin duffel bag pun RM 100++ and entah bag apa lagi ntah. Tu pun ada rasa nak beli luggage bag yang lebih kecil. Pasni store ni boleh jadi kedai beg la. Hehehe...

 
I think I'm a hoarder la. Kotak ni pun I still simpan just because a friend wrote something nice on it. I got this during DPA. Bayangkan lah berapa lama dah tu. So finally I've decided to part with it. To that friend, you know who you are. Hehehe....

Yang ini pun sama. Inside the boxes ada all kind of books, notes and keepsakes. All my notes termasuklah jadual modul during DPA tu masih disimpan lagi ok. Maybe I need to finally part with all this sebelum store room tu menjadi lebih padat dan akhirnya the whole house akan jadi store room.

I bought this when I don't have TV yet. Beli tak nak kalah but then this radio listen to me more than I listen to it.

I bought this as my 32nd birthday present. Siap beli dengan HD DVD Player lagi. Both come with recordable function. Again beli nak yang canggih-canggih but this TV watch me more than I watch it. Dah macam perhiasan je. Hehehe.....

Anyway my house is back to normal now. Tenang sikit hati ni tengok. Tengah sibuk-sibuk mengemas Bang Long called. Kata nak datang berbuka at my place. So tak ke masjid la saya. Family come first kan. Lagipun sian Bang Long. Hari-hari buka puasa sendiri aje. Dah la malam raya baru dia dapat balik. So memang tak merasa langsung berbuka dengan family la. Tapi sian takat tu jelah. I tak masak pun. Hehehe.... I asked Bang Long to tapau aje some food. Bukan apa, penat sangat la mengemas tu. Dah la thirsty semacam. And tak de apa sangat in the fridge tu. Since I hardly cook nowadays, I malas nak keep stock.

Menu berbuka semalam. Nasi kukus ayam dara, murtabak and air mangga. Takkan nak biar Bang Long minum plain water je kan. And dah alang-alang buat tu of course la tukang buat nak tumpang sekaki kan. Tak pe sekali sekala. 

Dah lama tak masuk dapur. Sekali masuk and I terpecahkan m favourite IKEA jug. Aduhai sayangnya la. So the one on the above pic tu adalah jug baru. Also from IKEA. Although I lived alone, I have enough glass to serve for 36 people. Eh more kot. Hehehe.... Cuma pinggan-mangkuk and cutleries aje yang tak cukup. Itu nanti-nanti la I top up. For now, I am focusing on buying a vacuum cleaner. Penat la nak menyapu satu rumah ni. Dah la banyak habuk. Aaaaaccchhooooo! Who has any ideas on choosing a good vacuum cleaner? Please share eh. Thank you.

Saturday, September 04, 2010

Hari keduapuluh empat Ramadhan

Sedar tak sedar tinggal tak sampai seminggu je lagi nak raya kan. Macam baru semalam start puasa dah nak raya. Persiapan raya korang camne? Mine biasa-biasa je. I don't have any specific baju raya sebab ada banyak je baju baru yang belum berpakai. Belum siap pun banyak. Sejak dah keje government ni, I dah tak kisah sangat pasal baju raya sebab all year long I buat baju kurung baru. Dulu tunggu raya je baru buat baju kurung ni. For kuih raya pulak, biasalah kan buat kuih tunjuk-tunjuk aje. As in beli la tu. Hehehe.... Tapi this year beli pun ala kadar je. Not like previous year where I bought all kind of biscuits and kerepeks and whatnots. Pebelanjaan berhemah gitu. Macam tak percaya je I cuma beli 4 jenis biscuits aje. Bagus Eny! Dah pandai dah mengawal perbelanjaan. Kalau tak every year Mak mesti pening tengok banyak sangat kuih sampai tak cukup bekas.

Semalam early morning I dah gerak ke FELCRA untuk majlis tadarus and khatam Al-Quran. Again majlisnya adalah tidak semeriah last year. Tak ramai yang datang. Entah kenapa dua-dua majlis khatam tahun ni terasa kurang kemeriahannya. Wakil from Kementerian pun tak seramai mana so dalam my group ada 3 orang je; Kak Mah, CC Yam and me. We were given Juzuk 29 to read. Selesai bertadarus terus sambung dengan majlis khatam pulak. Entah macam mana I kena duduk kat tengah-tengah and baca surah-surah lazim tu. Ish malu la pulak sebab kena baca satu surah sorang-sorang and yang lain sambung bila dah ayat terakhir. Dah la yang lain-lain tu stok ustazah-ustazah tak pun makcik-makcik yang baca kemain sedap dengan lagu bagai. Hentam je lah labu. 

Semua tengah kusyuk membaca

Kak Mah ni mengaji sedap sangat tau. Sedih pulak tengok gambar ni sebab entah-entah this would be the last time I dapat bertadarus dengan Kak Mah. Dia tengah tunggu posting tu. Ke mana la agaknya nanti tu.

CC Yam and I

Kat bulatan depan tu la I kena duduk. Tengah syok-syok amik gambar ni sekali kena ke sana la pulak... 

Lepas selesai je majlis khatam, ada solat sunat tasbih pulak. Last time buat solat ni adalah masa qiamulail kat DPA dulu. And that was in 2007. Lama dah tu. Bulan Ramadhan pulak tu. Ingat lagi, imamnya adalah Ust. Fairuz. Siap nangis-nangis lagi dia masa berdoa. Anyway, I tak ingat la how long was the solat sebab masa tu buat qiamulail and mata pun ala-ala ngantuk and fikiran pun dah entah ke mana. Ikut aje imam buat apa. So masa ustazah yang jadi imam semalam bagi penerangan and she said it would take roughly 1 hour to finish I macam terkejut la jugak. Lamanya. Boleh ke buat ni. Maklumlah I ni bukan stok yang warak-warak ni. Solat ni wajib-wajib je yang buat. Sunat tu memang jarang-jarang sangat. Kalau ada pun solat hajat aje. Tapi I ikut jugak lah semalam and ok je. Boleh la nak buat lagi lain kali. Betul apa ustazah tu kata. Memang sejam baru selesai solatnya.

Ok nak share info sikit. This is what the ustazah said semalam la ni. Dipetik dari hadith Nabi. Katanya solat sunat tasbih ni seelok-eloknya dibuat sekali sehari. Kalau tak mampu boleh la dibuat seminggu sekali. Kalau tak mampu jugak boleh la buat sebulan sekali. Kalau tak mampu jugak lagi boleh la buat setahun sekali. And kalau itu pun tak mampu jugak, memadailah kalau buat sekali seumur hidup. Ok untuk portion sekali seumur hidup tu kira I dah lepas la kan. Lepas ni kita try la at least sebulan sekali ke kan. Insya Allah. Mudah-mudahan hati ni akan terus bersemangat macam ni la. Jangan semangat sebab bulan puasa je. Which is more likely la tu. Hehehe..... Anyway solat sunat tasbih ni lebih afdhal kalau dibuat malam hari. Tapi kalau buat siang pun boleh jugak. Kalau buat malam 4 rakaat dengan 2 salam tapi kalau buat siang 4 rakaat dengan satu salam aje lah. Keseluruhannya kita akan bertasbih sebanyak 300 kali (75 kali untuk setiap rakaat) so that explain why it took one hour to finish. Cubalah buat ye kawan-kawan. At least sekali seumur hidup.

Dalam perjalanan balik, macam biasa la berbual-bual dengan CC Yam. Sekali dapat tau CC Yam ni kenal my mom. Aduhai keciknya dunia.... Last time CC Timah. Kali ni CC Yam pulak. CC Timah kenal my mom masa keje kat Jalan Duta dulu and CC Yam pulak masa my mom kat Wisma Persekutuan Kuantan. Thank God I ni tak la termasuk dalam kategori liar ke apa ke. Kalau tak mesti Mak malu kan. Yelah kawan-kawan dia satu keje dengan anak dia and boleh tengok perangai anak dia macam mana kan. Jangan bimbang Mak. Eny tau jaga diri. Hehehe...

Petang as usual ke Masjid Putra untuk berbuka. Masa I sampai je kat pintu masjid, ternampak ada van jenazah. MAS punya. Ingat nak tanya tapi malu la pulak. Pastu right after I masuk je nampak jenazah diusung keluar. Ramai jugak la yang mengiringnya and ramai jugak yang pakai baju MAS. I paused and tunggu jenazah tu lalu. Mula-mula tak rasa apa tapi lepas tu rasa sedih semacam. Tak tau kenapa. Tapi untung la siapa juga yang meninggal tu. Meninggal pada hari Jumaat. Dalam bulan Ramadhan pulak tu. 

    Amik dari jauh aje. Nak amik dekat-dekat malu la pulak

I pun harap-harap when the time has come for me to go, it would be on Friday on the holy month of Ramadhan too. Amin....  

Friday, September 03, 2010

Hari keduapuluh tiga Ramadhan

Kawan-kawan! I've good news to share. Actually dah beberapa hari dah but I'm just waiting to make sure. Nope it's not about me getting married or being proposed whatsoever. And no I'm not going anywhere or getting promoted or something related. Ok maybe it's not something significant sangat pun to you all but to me it is and I am really really excited over it. Ok enough intro. Lets reveal it. Hehehe.... I am now weighing at 50kg. 50kg ok!. Aaaaahhhhh I still can't believe it. When I first saw it I thought maybe the weight is fluctuating. Today 50 and tomorow 51 or 52 so I waited. Lagipun masa tu kat Kuantan. Mana la tau the scale tak sama ke kan although I've noticed that my jeans look so big on me. Jannah pun noticed. She said I used to look good in jeans especially my sexy biggy bum-bum. Dia la kata. I rasa bum-bum tu besar aje. Tak de ke sexynya pun. But yeah my jeans macam baggy aje and dah macam seluar pinjam pun ada.

So last Tuesday right after I reached Putrajaya, dalam pada kelam-kabut nak ke masjid tu I sempat lagi took out a jeans that I can't hardly squeeze myself into it before. It fitted nicely ok. Then I try the lounge suite skirt that was made during our Unggul time when I was merely 47kg. During DPA the skirt was already a bit tight especially around my bum-bum area. Sekali muat ok. Boleh pusing-pusing lagi. Weehoooo so excited. Tapi I tunggu lah jugak to make sure it is stable enough. So kawan-kawan it is stable and after 23 days of fasting, I have lost 4kg. Just before Ramadhan my weight was fluctuating between 53-54 so I kira 54 jelah kan. 4 down and 5 more to go. Ni yang rasa macam nak puasa setahun aje ni. Hehehe..... 

I used to be around 40-42 je and I rasa to be at that weight adalah a bit mustahil so 45 would be ok. Kenapalah puasa wajib cuma sebulan aje. Kalau 6 bulan ke kan best. Yelah kalau dah habis bulan Ramadhan ni, nama nak puasa-puasa sunat tu memang tak la. Anyway, dicipline and determination is the keyword. So maybe after this boleh kekalkan cara makan sekarang. This month I only drink plain water during iftar and sahur. Air manis adalah dalam 3-4 kali je itupun tak banyak. So kurangkan minum air manis and drink plenty of plain water. Early Ramadhan it took me 30-45 minutes to finish 500ml of plain water. Now it took me around 15-20 minutes aje. Fast food pun tak makan during this month. So after this kena kawal juga. Like I said before, maybe once a month aje. Kalau tak makan terus lagi bagus tapi kurang la sikit nikmat di situ. Hehehe....

However, my face still tembam la. And my tummy and tight and bum-bum semua still need some trimming. Oh trimming not as in cosmetic surgery ye. Kena exercise aje bagi mantap sikit. That one lepas raya nanti la eh. Anyone wanted to be my personal trainer? Hehehe.... 

 Me yesterday. Ada la sedikit kurus di situ. Ke sebab baju tu?

And this is me this morning. Tembam lagi kan

Anyway semalam nothing much happened pun. I attended majlis khatam Al-Quran anjuran PUSPANITA Kementerian. Yang ni every year pun I join. Nak harapkan diri sendiri tahun ni memang fail la. Tak banyak baca pun. And in few minutes I'll be leaving for tadarus and khatam sekali at FELCRA. Last year pun I join and best jugak tadarus serentak dengan khatam ni. Sekali harung aje dah settle. Today dah Friday. Pastu weekend dua hari untuk mengemas rumah. Pastu keje 2 hari and off for my cuti raya. Yabedabedooooo......

This year tak la seramai mana sangat sebab ramai yang tak dapat datang.

Sempat lagi tu. Sambil baca sambil posing kejap. Hehehe....

As usual ada la goodies sikit. This year dapat kain batik and cupcakes 2 biji.    

Thursday, September 02, 2010

Hari keduapuluh dua Ramadhan

Setelah 4 hari dok melepak kat rumah, mood untuk bekerja adalah sangat mandom sekali. Asyik teringat nak balik aje. Hehehe.... Cepat la minggu depan. Tak sabar dah ni.....

Anyway, semalam kan I ada cakap pasal 10kg terung yang I bawak from Kuantan. Semuanya telah habis dijual menjelang petang. Mula-mula macam malu la pulak nak jual-jual ni tapi bila dah habis terasa la syoknya. Malu bukan apa, orang dok sibuk jual kuih raya sekarang ni, I pulak dok jual terung. Apa kes la... hehehe.... Ada customer yang tanya kot ada sayur lain. I dah checked dengan Abah. Selain terung ada timun, cili dan bendi. So pasni kalau balik Kuantan lagi boleh la I bawak sikit untuk jual. Saje la suka-suka kan. Gambar terung semalam tak de la pulak tapi ramai puji terung tu cantik dan segar-segar. Maklumlah ditanam dengan penuh kasih-sayang oleh my dad. Kalau harapkan anak dia ni nak bercucuk-tanam, mau lalang and rumput aje yang tumbuh kot. Ntah-ntah rumput pun boleh mati. Hahaha....

Semalam dah habiskan portion surah untuk tadarus. This year tak terasa sangat bertadarus sebab ramai orang so portion nak kena baca dapat la sorang sikit. Tak puas rasanya. Not like last year. Dah la personally baca pun hampeh this year. Teruk betul. And kejap lagi nak pegi majlis khamtam Al-Quran pulak. esok pun ada satu, tadarus dan khatam sekali tapi kat FELCRA sana la. Since tak banyak baca sendiri, kena la join majlis-majlis macam ni kan.

Oh lupa nak bagitau. Ada perubahan besar kat my office sekarang ni. Sepanjang bulan puasa ni, banyak pergerakan yang berlaku cuma belum terasa effect dia lagi. Tunggu la lepas raya esok mesti terasa sebab geng-geng makan sama dah tak de. Mula-mula Edwin; bertukar ke other department kat level 7. Pastu EO pulak bertukar to other department tapi lagi jauh la, kat MINES sana. Sian dia. EO ni dah macam bapa-bapa dah so sedih jugak la bila dia keluar. Pastu ada kemasukan baru dua orang EO lagi. Kira kalau tambah pengganti EO lama ada 3 orang EO baru la. And the biggest would be the big boss. SUB I bertukar ke other department juga di MINES. Penggantinya adalah SUB from MINES sana. Haven't got time to talk to the new boss lagi.

Setiap perubahan kakitangan akan ada perubahan dari cara kerja juga. Harap-harap perubahan tu nanti akan ke arah yang lebih baik la. Tak lama lagi Kak Mah pulak bakal menyusul. Dia dah dapat naik pangkat jadi CC so tengah tunggu posting aje lagi. Semua yang lama nak meninggalkan I ni. Bila pulak my chance nak bertukar. Tapi biarlah pertukaran tu sebab naik pangkat ataupun for job rotation. Tak mo lah bertukar sebab non-performance. Tak best la kan. Bukan apa, sekarang ni asal bertukar aje orang cop sebab non-performance. Padahal entah-entah orang tu saje mintak nak tukar ke ataupun sebab job rotation ke. Susah jugak macam ni kan. Stigma orang terhadap yang bertukar. 

Sempena bulan Ramadhan yang mulia ni marilah kita sama-sama berdoa semoga dimurahken rezeki dan dijauhkan dari fitnah atau buruk sangka orang pada kita. Maklumlah, antara tanda-tanda akhir zaman ialah berleluasanya fitnah. Dan memang banyak pun fitnah yang berlaku disekeliling kita. Kita cuma mampu berdoa semoga diri kita, keluarga kita dan kawan-kawan kita dipelihara dari fitnah dan yang seangkatan dengannya. Amin....

Wednesday, September 01, 2010

Hari keduapuluh satu Ramadhan

Setelah 4 hari di rumah, malas betul nak balik ke Putrajaya. Rasa sekejap sangat la balik. Tak puas. Tapi tak pe, 8 hari aje pastu balik semula ke Kuantan. Cuti raya I start 8 Sept nanti. Kerja 3 hari for this week and 2 hari for next week pastu balik Kuantan semula and cuti for 11 days. Weehooo seronoknya. Rasa dah tak semangat nak kerja. Menghitung hari je sebelum boleh bercuti semula. Hehehe.... teruk betul la dia ni.

Pagi-pagi lagi I dah bangun and buat brownies. Hari tu ada beli ready mixed ingredients so just add on water, eggs and vegetable oils aje. Pastu walla jadi. Adah and Nabila pun bangun temankan Cik Ngah dia buat brownies. Yang kelakar tu, semua orang terbangun sebab bau dia sedap sangat. Hehehe... Tapi hasilnya tak la banyak sangat. Next time kalau nak buat lagi kena beli 2-3 packs la. Maklumlah I ni kan from big family. Dah la semua kat rumah ni hantu kek. Tapi kalau start from scratch pun macam best jugak kan. Cuma takut tak jadi ajelah. Tak pe cuti raya nanti kan lama. Banyak masa nak buat experiment. Kat Kuantan best sikit kalau nak baking-membaking ni sebab peralatan semua ada. Mixer pun jenis mantap punya. Oven lagi lah. Oh ganbar tak de ye. Tak dan nak amik. Mana nak buat keje lagi, mana nak melayan budak-budak kecik tu lagi.

Settle bab brownies, I siapkan budak-budak tu before I pulak yang bersiap. Mazli ada kirim puding raja so I nak pegi collect puding raja from one aunty ni kat Alor Akar. Mula-mula I asked Mak to tempahkan from her friend. Mak called our ex-neighbour and that ex-neighbour tolong tempahkan for me. I just pegi collect aje. Turn out orang itu adalah Pengetua ILK KEMAS Kuantan. We know each other sebab I've helped her to settle some asset matter and pernah la bermeeting sekali. Oh kecilnya dunia. Tapi bagus la kan, next time sape nak puding raja lagi I know where to find.

Cik Ngah nak balik so budak kecik dua orang ni dok menempel aje. Adah siap pujuk suruh balik esok. "Tak boleh la Adah. Esok Cik Ngah keje la"

Tengok la tu. So cheeky. Mana tak geram.

Excited nak ikut gi amik puding raja

Antara lain yang turut dibawa balik ke Putrajaya adalah 10kg terung panjang. Nak join Abah dalam jual-menjual ni. Nak try jual kat office. Murah aje. Sekilo RM3.50. Kalau kat pasar sekilo dalam RM5-RM6. So sape nak beli datang tempat I ok.

Left home around 2.30pm. Tengah panas terik tu. Hari tu kan masa balik hujan lebat sampai tak nampak jalan kan. So as safety precaution, I tukar wiper baru and siap letak rain repellant lagi kat windscreen tu. Mudah-mudahan kalau hujan pun masih ok la the view. Takut seh kalau jadi macam hari tu. Selalu I drive dalam 120-130kmph je tapi yesterday terover pulak. Dalam 140-150kmph. Tapi kat LPT ajelah. Masuk Karak terus slow sikit sebab jalan sana bahaya sket. Kan best kalau had laju highway kat Malaysia ni around 180-200kmph. Tak de lah I rasa bersalah sangat drive around 130-150kmph tu. Denagn kelajuan itu, within 2 hour I dah sampai Gombak. Patutlah Meera kata I drive macam lelaki. Ada betulnya tu. Kat highway ajelah tapinya. Kat bandar especially kat tengah-tengah KL I ngeri sket. 

Sampai KL first stop hantar makanan kat Siti dulu. Pastu hantar puding raja kat Mazli pulak. Around 6pm baru sampai rumah. Tuka baju lebih kurang terus ke Masjid Putra untuk berbuka. Semalam memang hari yang memalukan betullah. I kan sampai lewat so main rembat aje baju yang ada nak dipakai. Kebetulan baju tu sangat la berkedut. Eny and baju berkedut does not go very well tapi I belasah aje sebab dah lambat. Sekali sampai kat Masjid Putra tengok penuh gila kenderaan. ada majlis berbuka dengan PM rupanya. Bayangkan dengan baju yang berkedut sejuta itu I have to walk through in front of beribu pasang mata yang memerhati. And all that adalah lelaki ok. My God kalau depan pompuan pun I dah malu inikan pulak depan lelaki. Kalau baju ok pun malu inikan pulak dengan baju kedut sejuta itu. Rasa nak lari aje. Kalau boleh nampak kulit muka ni tebal, dah jadi rupa apa lah I semalam agaknya ye. Aaaaaah tidak. Malu beb, malu. 

Nampak tak kedut kat baju tu? Malu...malu...

Semalam punya menu punyalah banyak sampai tak terabis. Selalunya kena beratur and diorang sendukkan lauk but yesterday semua dah terhidang. Lauk pun pelbagai. Membazir sangat sebab terlalu banyak and jemaah pulak tak seramai biasa. Agaknya sebab tersangkut kat luar tu so terus diorang ke Masjid Besi. Agaknya la kan. I prefer the normal way la sebab walaupun lauknya ala kadar and sangat la saving bila dia letak kat pinggan tu at least tak la membazir kan. Licin je pinggan tu I bedal. Semalam satu hidang ada la 3-4 orang je yang makan padahal boleh dalam 5-6 orang tu. 

Menu semalam. Ada ayam, ikan dan daging. Siap ada sambal tempoyak ok.

Orang tak ramai sangat so banyak tempat kosong

Oh again dapat solat dekat dengan isteri PM. Tapi this time I tak de lah nak bergambar ke apa. Kan dah ada hari tu. Bagi chance kat orang lain pulak. I cuma duduk dari jauh and tengok aje. Telekung dia siap ada orang tolong lipatkan ok. Ish ish ish....        

Hari keduapuluh Ramadhan

Since I was on leave that day, as usual kena la jadi chauffeur untuk adik-adik nak ke sekolah. Tengah syok-syok landing Dik Man suruh hantar so dia. Straight from bed into the car and off to school. Only in Kuantan ok. Hahaha.... buruk betul perangai. Eh before baring-baring tu I dah gosok gigi, cuci muka semua tau. Balik hantar Dik Man kena hantar Akak pulak. Both sekolah asing-asing and in different direction. Dah selesai barulah jump back on the bed. Tapi biasalah I ni, manalah boleh dah bangun nak tido-tido balik so apalagi, online la pagi-pagi. Tapi sambil-sambil tu mengemas rumah jugak la. Kata cuti kan.

By afternoon Abah suruh hantar Mak ke bank sebab haritu Mak bawak keluar duit kat ATM. Transaction succesful tapi duit tak keluar. Check balance tengok amount dah debited pun. Hayat off day so dia and Meera pun ikut jugak. Settle hal kat bank, hantar Mak ke office semula and shopping groceries kat Giant.

Tengok la diva sorang ni. Tak leh la panas sikit. Payung memang kena sentiasa bawak.

Petang get ready untuk masak for berbuka. But me cooking at home? Nehi nehi I cuma siapkan ingredients aje. Being among pro ni, sapelah I nak masak kan. I rasa orang pun tak berapa percaya nak suruh I masak. Ngeh ngeh ngeh. Menu for the day adalah sambal sotong and terung. So I siangkan sotong, masak nasi and siapkan semualah. In my family, we don't eat too many things at one go. Selalunya lauk satu dua dah cukup. Membesar dengan ibu bapa yang bekerja memanglah begitu. No one seems to care pun. Yang penting ada makanan nak makan. Itu je. And I pun memang tak reti nak makan kalau banyak-banyak sangat lauk ni. Maybe sebab dah terbiasa dari kecik kot. For desert ada pengat pisang and I buat mixed cocktail. Oh setelah berhari-hari kecewa, akhirnya pada hari terakhir berbuka di rumah, dapat jugak merasa makan popiah yang super sedap itu. Mamat balik keje terus pegi beli. Hehehe... Thank you thank you. Puas hati den.

Malam just lepak with budak-budak kecil and online. Terawih kat rumah aje. Malas betul nak ke surau ni. Hehehe... kan I dah kata, kalau duduk rumah memang lah malas nak keluar kecuali kalau ada hal. Entah apa yang nikmat sangat duduk dalam rumah pun tak tau la. Tapi memang best pun. Hahaha.... Since esoknya tu dah nak balik, Adah and Nabila got to sleep with me. Walid dia datang nak jemput balik pun tak mo. The power of Cik Ngah. Hehehe....

Being cheeky before sleep

So serene bila tido. That small place in the middle is where I sleep. Hehehe....