Tuesday, June 29, 2010

Saya yang pelik atau ape

Helpppppp….. Helppppp meeee….. Someone is disturbing me. Ntah mana datang ntah. Ianya bermula semalam and telah berlanjutan selama 2 hari ni. While attending the protocol workshop, I received one SMS.

Salam. Dh lunch ke td?

Normally kalau received SMS nak berkenalan semua ni memang I ignore je. But this one I thought from kawan-kawan yang I belum save number dalam my new phone ni. So I pun replied;

Dah. Sape ni.
Abg S**m lah Aini. Bz ke
S**m mana? Tak kenal pn.
Memang. Tk kenal. Ari 2 ada dtg kat Kementerian luar. Abg ada tgk Aini. Pekenan lak. Blh ke I kenal
Where did u get my no?
Im getting frm your staff. Blh ke I nk kenal. U dok mana.
………… I senyap aje sebab malas lah nak layan. Then sambung ke malam pulak.
Aini dah dinner ke
………… still no reply from me and he send another one this morning.
Dh bfast ke
Don’t u have any other question to ask?
Ok. Do you have anybody inside your life beside your family. Cn I knw u n be your special friend
Can I be part of your life Aini.

That’s it. Ini orang memang gila lah. Mana ada orang tanya this kind of question kan especially towards people we hardly know. I don’t know him, muka ntah macam mana, perangai ntah macam mana and ntah sape-sape ntah dia ni takkan lah I senang-senang je nak say yes kan. Gila ke apa dia ni. Dah la macam tak de soalan lain nak tanya. Pick up line memang fail lah. This evening he sent one more SMS.

Bz ke

I have no intention to reply whatsoever dah. And sorry to say, I ni agak judgemental sikit especially towards strangers. Yes blame it on my kecerewetan like all my friends said. I bukan cerewet actually but a bit detailed. Like tanda baca semua tu. Dah la tanya mengarut-ngarut. At least kalau tanya soalan tu, end la dengan question mark. Susah sangat ke. If things as simple as that pun tak boleh nak bagi perhatian, what about bigger things kan? Kalau dah tak suka tu nampak aje salahnya eh. But seriously benda-benda kecik macam ni sometimes irritates me tau. Ke I yang gila? Hehehe…

Anyway, even though I am past my prime time already but I’m not that desperate to settle down. No hurry. That’s why I memang takkan reply kalau dapat SMS nak berkenalan semua ni. Ntah kenapa macam tak kenan aje kalau nak mula kenal dengan SMS ni. So not like before. I now prefer to know the real person before deciding to like him or not. I tak suka kalau orang yang tak kenal apa tiba-tiba cakap suka kat I. Suka sebab apa? Sebab fizikal atau sebab tersenyum sekejap or tercakap manis sikit? I prefer orang tu to know my true colours dulu before deciding to like me. I pun macam tu jugak. Prefer to know someone’s true colours dulu before starting to suka-suka ni.

I don’t believe in love at first sight sebab ada banyak je benda nak kena consider before I can like someone. Like as more than friend la ye. Kalau takat kawan aje tak kisah punya. Say hi aje pun dah bleh jadi kawan. I just have to know more especially bab-bab yang perangai buruk tu sebab kalau kita boleh tolerate his not so nice behavior then his nice side tu adalah satu bonus la kan. Kalau suka tang positif aje tapi tak boleh terima his negative side then nanti macam mana? Merana makan hati aje lah kan. Same goes with myself. Please know me first before deciding to like me. Jangan tetiba aje cakap suka and nak terus special semua with me ok. Memang reject tanpa pertimbangan punyalah.

As for that pelik man, sorry la memang tak dapat nak consider. You are weird and it scares me. Or anggap aje lah saya ni yang pelik ye.

Monday, June 28, 2010

Kursus la pulak....


So this is my activity for this week plak. Only for 2 days; today and tomorrow. Last week jadi interviewer, this week attend kursus. Abis bilanya nak buat kerja sendiri ni. Hehehe... Pagi tadi macam sleepy mode aje. Petang pulak dah start pening-pening ni. Tak tau kenapa. Pening teringat keje yang melambak kat office tu kot.

Best jugak kursus macam ni. Kind of refresher course untuk ingat balik benda-benda yang dah lupa tu. Teringat pulak masa kat INTAN dulu. Seminggu tu memang best lah. In fact the best classroom module. During lecture asyik gelak aje dengan Tn. Rozainor. During amali pulak merasa la nak makan kat KGPA dengan baju istiadat malam tu. And during event plak dapat la merasa buat event besar sendiri sampai dapat menyerap budaya berpantun kejap kat semua during DPA. Rindu pulak kenangan lalu.

Tadi ada group work. Esok kena present. Kena buat event separa rasmi tapi blank jugaklah otak nak fikir untuk aturcara program and aturcara pentadbiran. Ish risau je nak present esok. Ok lah have a pleasant week ahead ok.

Sunday, June 27, 2010

I am a worrier

As in perisau and not the warrior si perwira. I worries a lot because everything worries me. Like the one about my sister now. After her STPM, I worried that Siti will go to U yang jauh and not within my reachable radius. Then when the result was out and she didn’t get any offer, I worried about her future. Will she ever make it, where, what course, how and everything lah. Then on Friday night she smsed me about the offer from UPNM. Kena lapor diri on 4th of July. Nextweek la tu. Although I am happy that she finally make it and the course sound interesting and the campus is very very near but it didn’t stop me from worrying. In fact worrier than ever.

Although I don’t know much about UPNM but I know it is a military-related college so it is not like any other IPTA. It was formerly known as ATMA or Akademi Angkatan Tentera. I checked their website and it said there that there are 2 categories of student; civilian and cadet. All civilian students are required to join the PALAPES aka ROTU. A mandatory requirement. Itulah yang paling merisaukan saya.


My sister ni walaupun sangat atif bersukan dan sebagainya tapi jiwanya adalah ke arah bidang pendidikan. Pendidikan dengan ketenteraan ini adalah dua bidang yang sangat sangat sangat berbeza. When I told Abah about the PALAPES requirement, Abah kata saya ni memandang rendah akan kebolehan adik sendiri. Kalau dulu saya boleh kenapa adik sendiri tak boleh. Kalau dulu saya join macam-macam benda yang lasak kenapa bila adik nak buat saya kata tak boleh? Aduhai….Sebab saya dah pernah joined this kind of activities la menyebabkan saya risau terlebih ni. Bukan pasal pandang rendah or tinggi. Abah pulak sibuk dengan Leftenan Muda, Kapten, elaun semua tu. Itu perks dia tapi nak mendapatkan perks tu lah yang peritnya.


Ops sebelum ada yang tersilap faham, saya dulu tak de la joined PALAPES tapi saya ada joined KESATRIA. KESATRIA ni walaupun ala ketenteraan tapi tidaklah seteruk PALAPES. I have many friends dalam PALAPES and when they told about their training stories, I memang lega sebab tak join PALAPES. And when Thalha and Mamat (my brothers yang belajar kat UUM) bagitau nak joined PALAPES, I dah risau. Tu adik lelaki tu. Ni adik perempuan laaaagilah saya risau. Mamat and Thalha yang sangat aktif dan gagah perkasa tu pun tak lepas the fitness test sebab urat apakebendantah. How la Siti nanti ni.

Yang I pelik tu, kalau kat U lain, ada fitness test sebelum join PALAPES. How come this UPNM tak de buat any saringan sebelum offer places kepada student civilian knowing that all the civilian students will have to undergo the PALAPES training. So kalau dah dapat offer and the student tak cukup kuat untuk that kind of activity macam mana? Of course budak-budak ni bila dapat offer dari IPTA akan terima kan. Yelah takkan nak tolak bila dah diberikan peluang. Ramai je lagi yang mintak tapi tak dapat. So bila dapat offer, terima and kena pulak join PALAPES. PALAPES ni selalunya orang joined sebab minat, and bukan sebab terpaksa. Yelah training dia bukan calang-calang. Kalau minat at least dia akan terima dengan hati yang terbuka. Dah itu pilihan dia kan. Tapi kalau yang jenis terpaksa ni yang kesian. Like my sister la kan. 3 tahun tu…. bukannya sekejap.


From another point of view, memanglah sangat bagus peluang yang dia dapat ni. Because dia pun tak pernah berenggang dengan family. Not like me dulu. Dan mungkin by joining this kind of activity, dia akan menyedari akan potensi diri dia yang sebenar, dapat jadi better person and all. I know tu. In fact I keep telling myself that tapi ntah la. Risau sangat hati ni. Nak tidur teringat, bangun tidur teringat, buat apa-apa pun teringat aje. Saya kalau boleh tak mo adik-adik saya rasa kesusahan yang saya rasa.

Growing up, I have to endure macam-macam. Kena marah, kena rotan, kena buat itu-ini. Tak boleh silap sikit dan banyaklah. Masa tu saya geram aje kenapa saya je kena tanggung sorang-sorang padahal adik-adik syok aje. Ini tidak adil. Semua kena rasa sama. Tapi bila dah besar-besar ni, walaupun saya masih rasa adik-adik kena tanggung sama, tapi itu hanyalah terhad setakat beban kerja rumah aje. Benda-benda lain yang saya pernah lalui, kalau boleh saya tak nak lah adik-adik saya lalui jugak. Training yang berat-berat or having to survive being independent and all.


Adakah salah apa yang saya rasa ni? Saya rasa memang agak salah la sebab segala apa yang saya lalui tu lah yang telah mencorakkan saya menjadi saya yang sekarang ni. So kalau adik-adik saya tak terdedah dengan benda-benda macam ni, macam mana saya nak diorang jadi at least macam saya or better kan? Tak kan selamanya nak dimanjakan kan. Ok tak la dimanjakan sangat pun tapi tak de pendedahan akan cabaran hidup sebenar. Biarlah diorang tempuhi sendiri. Tak selamanya diorang akan berada dalam kawalan dan lindungan kita kan. Hmmm ok lah. After writing this, I feel much better. Maybe I worry too much kot. Tuan punya badan happy aje kenapa I pulak risau sangat kan. Hehehe… tuan punya badan tu happy sebab tak tau apa yang bakal dihdapi. I pulak risau sebab dah tau sikit-sikit. Apa-apa pun, let her choose her own way lah kan. Let her taste the real life. My job as a sister, to support her in any way I can la kan. Bab-bab risau semua tu, sila simpan di dalam hati aje.

Ok now you can stop worrying too much Eny. Sila tumpukan kepada kerja yang melambak-lambak jat office tu. Maybe the reality is not that bad after all. Kan. Sila bertenang dan jangan nak risau tak tetu hala ok. Ok…ok…. Oh…. Alamak now I remember that I have bigger thing to worry about. Sapa nak tolong masak kat rumah tu now that Siti the great cook dah nak duduk kat KL. Hish…… risau ni… risau…. risau….

Koleksi pelik


Sebahagian dari koleksi gelang yang ada. I know.. I know.. I'm too old for this kind of stuff. A late bloomer la katakan. Tak kisah la labu. Yang penting dah overcome my so not girlier style. Hehe...

Anyway, dalam banyak-banyak tu, hanya half aje yang selalu pakai. Yang lain dok terperap aje. Sian diorang eh. Ok lah. Nak bukak gelang-gelang ni. Lenguh menaip dengan lengan penuh gelang ni. Hehe...

p/s: Thats my fav pant I'm wearing. Comel tak? Hehe...

12 jam di luar

Dah lama tak keluar lama-lama. Hari ni 12 jam ada kat luar. My cousin Along and his wife datang lepak rumah this weekend so bawak diorang jalan-jalan. Pegi satu tempat aje tapi punyalah lama. Mula-mula pegi IKEA. Pusing sakan tapi beli mixing bowl and measurement spoon aje. Lepas lunch kat IKEA jugak, Along ajak tengok wayang kat Cineleisure sebab dah tak tau nak ke mana lagi. Walaupun dah banyak kali pegi IKANO tapi selain IKEA, I memang tak pernah jejak ke mana-mana kedai lain. Jarak antara IKEA dengan Cineleisure tu punyalah dekat tapi makan jam jugaklah nak sampai. Bukan apa, banyak sangat persinggahannya.

Mula-mula keluar aje sebelum melintas ternampak Popular Book Store. Terus teringat Kak JC (girlfriend Bang Long) yang dah lama tak jumpa tu. So masuk balik. On the way ke Popular tu, sempatlah singgah beli earrings untuk Adah (my niece) kat one of the kiosk and try sepasang dua seluar kat FOS. Try aje tapi tak beli pun. Pastu baru jumpa Kak JC. Borak kejap and baru lah meneruskan semula perjalanan hingga akhirnya berjaya sampai ke Cinelesure tu. Diorang plan nak tengok Knight & Day. I ikut je sebab tak tau nak tengok cite apa.


I thought cerita ni mesti macam bosan ke apa. Sekali best ok. Terbahak-bahak I gelak. Sepatutnya macam action movies tapi sangat lawak ok. Kira puas hati la tengok cerita ni. Habis cerita ingat nak balik terus. Tapi sambil berjalan nak ke IKANO balik, sempatlah singgah kat kiosk bawah tu and beli gelang. Haish sejak dua menjak ni minat betul beli gelang. Tapi I terbeli silap kedai lah pulak. Selalu macam ni tau. Geram betul. Kedai lain jual gelang yang sama RM25 untuk 3pc tapi kedai yang I beli tu, RM45 for 4pc. Lepas dah terjumpa yang lagi murah, I tanyalah kat kedai yang I beli tu kenapa dia jual mahal and orang lain jual murah. Alasannya sebab gelang dia lain. Tak ok. Berkali-kali I ulang-alik nak cek dengan kedai lain. Sama aje. Along suh pulang balik tapi I tak sampai hati. So kakak tu tambah lagi satu gelang. Kira RM45 untuk 5 pc. Still mahal dari kedai lain tapi tak pelah. Anggap ajelah itu rezeki dia malam ni. Dah la kerugian terbeli gelang mahal, masa nak reverse kereta terlanggar pulak tiang kat IKANO. Tak pasal-pasal Savvy ku sayang terluka. Aaaah sedih betul. Dalam pulak tu cedera dia. Tu lah jadinya bila bawak kereta terlupa nak baca doa. Sibuk sangat dengan gelang tu. Kan dah kena. Kejap aje terleka cepat tuhan tunjuk.

Gelang kontroversi. Ada yang lagi cantik; purple and white tapi yang jenis besar punya. Macam tak sesuai je sebab besar sangat so settled with these ones.

For dinner, Along teringin nak makan Roti John Unan so singgah Teja kat P9. Punyalah hebat penangan roti john Unan ni sampai teringin-ringin orang tu. Along cakap dah banyak tempat dia makan roti john tapi tak de yang sesedap Unan punya. Lepas dinner ingat terus balik tapi dekat sejam jugak baru sampai rumah. This time sebab semua jalan tutup due to cycling apakebenda ntah sampai dah tak tau nak guna jalan mana. Masuk sini tutup, masuk sana tutup. Bila tanya polis traffic (seorang perempuan yang sengal) dia jawab ntah apa-apa. Pastu suruh orang cepat-cepat padahal tak de pun kereta kat belakang tu. Sudahnya sepanjang berpusing-pusing cari jalan tu, I membebel tak henti-henti. Geram betul. Orang tanya baik-baik bukannya nak layan dengan baik. Nasib baik I ni orang Putrajaya so pusing kot mana pun akhirnya jumpa gak jalan. Kalau orang luar camne? Dah tau kena bertugas, studylah sikit apa yang patut in case ada yang bertanya. Ini jawapan mengarut aje sampai bertambah tersesat bila ikut cakap dia. Berapa kali u-turn I tadi. Ni semua sebab polis traffic sengal punya pasal lah.

Overall hari yang sangat ceria lah sampai balik je terus on laptop nak update. Anyway mata pun dah ngantuk. Nak mandi semua and terus tido. Esok ada plan lain pulak. Along and Ila dah nak balik. Maybe tengok nenek dulu kot sebelum tu. Tengoklah dulu camne nanti. Selamat berhujung minggu semua.   

Friday, June 25, 2010

Life without plan


A friend taught me how to play chess when we were in Standard 6. I know how to move the figure but the real name of the figure, ada yang tau ada yang tak tau. I know king, queen and bishop aje. Lagi tiga tu I panggil kuda, istana dengan askar. Ok I dah check kat Wikipedia tadi. Askar tu Knight, istana tu Rook and askar tu Pawn. Ceh sekarang baru tau.

Although I know and I like to play chess but I always play it absentmindedly. Meaning without any thinking, planning or strategies. Main jalan aje. Yang penting habis. Just like any other games too. Main aje. Kalah menang belakang kira. So memang confirm la selalu kalah. But being such an absentminded player, I did beat some pro ok. Even my sifu jugak.

Once during my Uni day, I balik bercuti kat kampung with my nenek. My cousins whom are great chess player, beat me everyday. Along and Angah was in their early teens. Angah said sapa kalah kena iron baju so everyday I kena iron his uniform. Well until one day when I beat both. Pagi I beat Angah and petang I beat Along. Both while playing absentmindedly jugak. Hebat jugak I ni eh. Kadang-kadang…..

I guess my life is just like the way I play chess. Or any other games. I have never set any target, plan or aiming for something. I just lead my life freely with day to day basis. Well of course sometimes I do have plan tapi selalunya ini doing something and not in achieving something. So my life adalah sangat-sangat biasa. Nothing extraordinary pun. But sometimes or many times, I was blessed with many good thing that was never crossed my mind before.

I was a bad student in term of studying. But my result was always ok, not that excellent but not that bad either. I’m not a bright student but being able to get a degree without having to study adalah satu anugerah yang tidak terhingga. And then this job with all the great thing that comes with it. Like anugerah-anugerah yang I dapat masa DPA, dapat grad dengan cemerlang and dapat APC semua tu. I never aim to get any of that tapi Alhamdulillah bila dapat sesuatu yang kita tak sangka, kegembiraan adalah sangat berganda-ganda ok.

Dulu masa student, kawan-kawan selalu target nak UPSR 4A, PMR 9A and SPM 9A1. I tak pernah pun. I target lulus aje. Dan memang luluslah pun. Sama jugak masa kat Uni. Semua target nak CGPA 3.5 above la, nak Anugerah Dekan semua tu la. I macam biasa target nak lulus aje without having to repeat any paper. Memang lulus pun and sometimes rezeki baik dapat la 3 pointer ke atas tapi selalunya kat borderline aje. Kerja pun tak letak target nak kerja ape. Alhamdulillah lepas cuba beberapa kali dapat lah jugak kerja sekarang ni. Tu pun sebab dapat galakan dari Abah.

Sama jugak pasal jodoh semua ni. I tak pernah letak target nak kawin bila, nak anak berapa, nak kawin dengan orang mana semua tu. Kalau ada jodoh, kawin lah. Berapa anak dapat tu rezeki lah. Kalau tak kawin then tak de jodoh la kan. Nothing much nak stress sangat-sangat ni. Cuma lately I ada terfikir betapa selfish nya I sebab hanya memikirkan tentang diri sendiri aje. Like esok kalau kawin lambat, dapat anak lambat, sure by the time anak-anak membesar, I dah pun tua and tak larat nak aktif sangat ni. So diorang tak dapat merasa betapa seronoknya dapat main-main dengan I like I always did with my siblings and nieces. Dan merasa ke mereka bermesra-mesra dengan their grandparents yang super best ni? Pastu by the time diorang besar and nak kawin semua tu, I dah meninggal pun. Sian kat diorang nanti kan.

So sebenarnya hidup ni kena ada perancangan. Like main games jugak. Mesti ada perancangan. Sebenarnya I am a planner, selalu ada list of things to do, dan selalu fikir nak buat apa tapi mainly semuanya adalah short term goals aje. Long term memang tak de. Like I have plans on what to do today, tomorrow, this weekend, next weekend and so on. But my life as a whole memang nada. Nil. Like targeting nak dapat PhD before 30 ke. Eh dah lepas 30 pun so memang tak la kan. Nak jadi jutawan before 35 ke, nak kawin before 25 ke. Memang tak de lah yang before-before or by-by tu. I just lead my life the way it lead me. Memang tak bagus lah kan.

Walaupun dah ada kesedaran (cewah) tapi macam tak de lah tetiba rushing nak buat semua tu. Sedar aje tapi no further action taken. Boleh macam tu? Hehehe…. I like the way I am now. I’m not someone yang aim nak jadi orang besar-besar or orang kaya-kaya ni. Simple-simple aje sudah. Bunyi macam simple but I’m not that simple lah jugak tapinya. Complicated aje. Hah tu jadi orang biasa-biasa pun dah complicated, kang I jadi orang besar-besar or orang kaya-kaa lagi lah kan. Menyusahkan orang aje nanti. Tak mo lah I. Nanti buat kena kutuk aje.

So, adakah patut saya meneruskan kehidupan ini seperti biasa or cuba menjadi ornag yang lebih bersemangat eh? Eh saya semangat ape. Semangat sentiasa membara. So apa sebenarnya yang saya kena buat eh? Hish tak paham la. What I want actually? What Eny? What? Selagi saya sendiri tak dapat jawapannya, selagi itulah korang akan tengok saya macam ni aje. Hehehe….

Thursday, June 24, 2010

Pengalaman pertama


Alhamdulillah dah selesai. Pertama kali bertugas sebagai penemuduga. Memang satu pengalaman yang sangat menarik la.

Saya telah dilantik sebagai Panel Penilai untuk Penilaian Tahap Kecekapan 1 & 2 bagi Kumpulan Sokongan 2 yang dijalankan secara temuduga. Selama 4 hari ni (Isnin - Khamis), me and my partner, En. Afnan telah berjaya menginterview 37 orang calon yang datang dari pelbagai jawatan dan jabatan. Pelbagai insiden lucu yang berlaku. Stress pun ada gak.

Monday morning tu I was a bit nervous la jugak, mengalahkan orang yang nak kena interview aje. Got butterfly in my stomach and tangan pun rasa sejuk aje. Dapat tau pulak dipartnerkan dengan En. Afnan yang dah baaanyak pengalamannya so memang agak kecut-perut jugaklah kan. At first I was a bit kekok la. En. Afnan yang banyak bercakap. But I guess being a fast learner (cewah statement masuk bakul), I quickly learn from the great sifu and became comfortable asking people questions.

Since this interview adalah untuk menggantikan peperiksaan bertulis maka the topic range are quite vast. Ketatanegaraan, basic info Kementerian dan Jabatan, general knowledge of just about everything under the sun and of course knowlege pasal kerja yang diorang buat. The answers given memang varied and ada banyak je yang menggelikan hati sampai ada masanya tergelaklah jugak. I boleh je nak buat hati kering tapi tak tahan bila En. Afnan pun tergelak besar so I pun gelak lah jugak. Kang control sangat orang kata apa pulak.

Antara soalan dan jawapan yang diterima:-

1. Nama YDP Agong - Dato' Sultan Zainal Abidin (sejak bila Sultan ada Dato' ni?)
2. Nama Menteri KKLW - Dato' Shafie Apdal bin Ghazali
3. Nama KSU KKLW - Dato' Mohd Jabar bin Mat Nai
4. Nama PM kedua - Ghaffar Baba
5. NAma PM sekarang - jangan terkejut kalau ada yang tak tau ye

Pasal nama-nama ni memang banyak sampai tak teringat dah. Hal-hal sejarah memang zero la. Tarikh penubuhan Malaysia, peristiwa sempena penubuhan Malaysia, tagline 1 Malaysia dan dasar-dasar kerajaan. Pasal general knowledge yang biasa-biasa pun ramai tak tau. Channel TV ada berapa pun tak tau. Siap tanya lagi, "Astro ke?" Kang tanya Astro ada berapa channel kang baru tau. Negeri kat Malaysia ada berapa pun tak tau ok. Memang geram aje tau. Tapi kadang-kadang tu kesian jugak kat diorang ni sebab nampak sangat diorang memang tak tau atau tak mau ambil tahu pasal benda-benda sekeliling diorang. Macam katak bawah tempurung sangat. Ok macam orang dok dalam hutan yang pedalaman dan tak pernah keluar dari hutan langsung la. Sounded much better kan. Tu belum cerita pasal gabra semua tu. Memang geli je hati ni bila teringat-ingat.

Anyway, best sangat jadi interviewer ni. Banyak boleh belajar. Yelah nak tanya orang kita sendiri pun kenalah tau kan. Kang kena tipu sia-sia aje.  Dan dapat kenal orang jugak. Ada sesetengah tu selalu jumpa tapi tak tau Bahagian mana so bila kena interview diorang barulah tau.

Thanks to PSM especially En. Affendi for this valuable experience. Lenkali ajaklah lagi. Hehehe.... Besides gaining knowledge and experience, I got to interact with staffs from PSM yang I never got chances to interact before. So networking kian membesar lah kan. I like..... 

Now back to my own work. Banyak seh nak catch up.

Sunday, June 20, 2010

Dedikasi khas buat bapa terhebat

Today is Father's Day. To be honest, I don't actually know the real date for Father's Day. Tau-tau je dah Father's Day. So sempena hari yang istimewa untuk bapa-bapa di seluruh dunia ni, saya nak sharelah serba-sedikit mengenai Abah saya. Rasanya saya dah pernah buat entry pasal Abah saya tapi tak kisah lah nak buat 100 entry pasal Abah saya pun kan. Sebab cerita pasal pengorbanan seorang bapa ni (ibu juga) takkan pernah habis dikisahkan. Amaran awal dari saya: ENTRY INI ADALAH SANGAT PANJANG. TERUSKAN BACAAN ATAS RISIKO SENDIRI.



For everything happened to me, Abah la orang pertama yang akan saya call untuk bagitau. Apa-apa ajelah. Tapi pasal boyfriend-boyfriend tak pernah la. Eh chop, saya pernah ke ada boyfriend? Ok kecuali yang itulah. Semasa saya membesar, Abah saya jarang ada bersama sebab dia selalu posting kat tempat lain. Contohnya masa kitorang dok KL, Abah saya posting kat N9. Pastu dia transfer ke Kuching pulak. Later bila kitorang pindah ke Kuching, Abah saya kena posting ke Sibu pulak. So dulu moment-moment bersama Abah saya adalah sangat istimewa dan sering dinanti-nantikan sebab Abah saya kelakar berbanding dengan Emak saya yang saaaaangat garang. Walaupun bab-bab duit Mak yang jaga tapi kalau mintak kat Abah boleh kecek lebih sikit. Alah lebih manalah sangat setakat 50 sen ke RM1 aje tapi masa tu sangat besar nilainya dan seronok sangat kalau dapat tu.

Bila Abah dah start tinggal sekali, saya selalu ikut Abah pergi memancing. Joran dan umpan semua buat sendiri. Seronok memancing dengan Abah ni sebab kitorang cuma peh=gang joran dan tunggu ikan sangkut aje. Letak umpan Abah yang buat pastu bila dapat ikan, Abah jugak yang tanggalkan dari mata kail. Kalaulah by that time kami dah mampu beli camera, mesti ada banyak gambar kenangan kan.

Masuk Form 1 saya belajar kat hostel so saban minggu Abah akan datang amik kat sekolah hari Jumaat and hantar balik hari Ahad. Kadang-kadang kalau tak balik my parents akan datang melawat pada hari Sabtu bersama stok bekalan makanan yang super banyak. Mula-mula tu naik motor pastu halfway through Form 1 Abah beli kereta sebab selalu basah kena hujan dan baju sekolah jadi kotor. Dulu tak rasa apa-apa tapi sekarang rasa sangat terharu bila ingat-ingat balik sebab dulu kitorang sangat susah. Adik-beradik pulak ramai so mesti Abah kena jimat-jimat duit sebab pakai kereta. Masa tu beli kereta Mini je and selalu rosak. Tapi banyak kenangan woo dengan kereta tu.


Masa Form 2-3, saya sekolah dekat Jerantut whilst my family dok kat Kuantan. Kalau naik kereta atau bas jaraknya dalam 3 jam lah. So jarang-jarang dapat balik dan masa tu kehidupan lagi susah jadi my parents memang tak pernah datang melawat lagi dah. My parents menghadapi masalah kewangan yang sangat teruk masa tu sebab ada family member yang diberi amanah untuk menguruskan rumah sewa kat KL tak amanah dan menyebabkan Mak dan Abah terpaksa menanggung beban hutang yang banyak. Ada sekali tu masa Abah teman saya naik bas nak balik ke asrama, Abah cuma bagi RM2 saje. Abah cakap itu aje duit yang Abah ada. Instead of sedih dan terharu, saya rasa sangat marah. Tapi marah dalam hati dan mengomel sorang-sorang ajelah. Apalah yang saya dapat buat dengan duit banyak tu. Yuran asrama sebulan pun dalam RM30-RM40 macam tu. So ada beberapa bulan yang saya tak bayar duit asrama. Later bila Abah dah ada duit baru dapat bayar semua tunggakan. Bila ingat-ingat balik, teruk betul saya masa tu kan. Well sekarang pun teruk juga tapi ada baik sikitlah.

Oh masa Form 2-3 kan ada kena buat Kerja Kursus untuk subjek Sejarah dan Geografi kan. Hah kalau nak tau, Abah saya lah yang tukang buat tu. Masa cuti sekolah saya pun sibuk bercuti jugak, dah nak balik asrama baru kecut perut takut sebab kerja sekolah tak buat lagi. Sudahnya pergi kat office Abah and Abah la yang tolong taipkan. Yelah saya mana tau guna komputer lagi masa tu. Ada sekali tu pulak, saya nak bawak mangga muda ke asrama tapi saya tak tau macam mana nak buat colek dia so Abah saya lah yang tukang buat dan packed kan. Over kan saya ni.

However, towards my late teens saya ada krisis dengan Abah saya. Lama saya tak bercakap dengan Abah saya. Walaupun macam tu, masa saya daftar masuk U, Abah saya lah yang tukang hantarnya. Saya ni bukan lah jenis budak nakal ponteng sekolah merayap dekat pasar raya kawan dengan budak jahat nak lari dari rumah semua tu tapi saya salalu ada krisis dengan parents saya sebab saya rasa tertekan. Tertekan dengan beban yang terpaksa dipikul sebagai anak yang tua (no 2 dari 14 beradik). Saya kena jaga adik dan kena bereskan semua kerja rumah yang tak pernah nak habis-habis tu. Mak saya saaaaangat garang dan pantang kalau ada salah ada kurang sikit. So that explain how I become a perfectionist ni. Silent treatment is the only way for me to show my protest. Mak saya tak bagi melawan cakap dengan cara bercakap-cakap ni. Abah saya pula berpendapat, walau apa sekalipun, anak kena beralah kepada ibu bapa dan kakak kepada adik-adik so secara tak langsung bersangkutlah krisis tu dengan both parents.

Right after saya habis belajar, parents saya pegi haji so saya kena jaga adik-adik dan rumah sekali. Besar tanggungjawab tu. Macam-macam benda jadi tapi mengajar saya untuk lebih matang dan bertanggungjawab. Bila diorang balik, saya dah bersedia nak ke KL untuk mencari kerja. Abah ada belikan saya satu loket bentuk hati warna biru tapi bila Abah hulur kat saya, dengan angkuhnya saya tolak. Saya tengah merajuk or bengang dengan Mak masa tu. Well rajuk saya memang tak pernah habis sampai sekarang. Asyik nak meraaaaajuk aje kerjanya. Benda tu jadi igauan sampai sekarang. Setiap kali saya teringat, rasa nak menangis dan menyesal sangat. Tapi benda dah berlalu. Jadi pengajaran buat saya.


Makin besar, saya makin berani bersuara jadi episode tertekan makan hati semua tu dah makin kurang. Bila dah kerja, hubungan saya dengan Abah makin rapat. Masa saya keja dekat Kuantan, Abah yang hantar dan jemput saya dari tempat kerja. Kami selalu breakfast dan dinner bersama; breakfast kalau saya shift pagi dan dinner kalau saya shift malam. Banyak benda yang kami bualkan. Abah banyak bagi nasihat dan panduan bab-bab kerja ni. Abah juga lah penyebab utama saya dapat menjawat jawatan yang saya kerja sekarang. Saya ni bukanlah stok yang pandai sekali ambil terus lepas. Kali pertama saya sangkut kat exam bertulis. Kali kedua lepas sampai 2 kali interview. Kali ketiga baru sangkut. Untuk setiap round tu, Abah la yang hantar dan jemput saya pergi exam dan PAC dan siap temakan saya interview lagi. In fact masa lapr diri kat Johor dan Putrajaya pun Abah saya lah yang hantarkan. Sebab itu semua pencapaian atau anugerah yang saya terima sepanjang saya menjawat jawatan sekarang ni akan saya maklumkan terus kepada Abah saya. He is always the first to know no matter how small the matter.

Abah juga selalu buat benda-benda yang nampak macam kecil tapi cukup bermakna buat saya. Contohnya tolong ikatkan clothes hanger saya supaya lebih kukuh, tolong semaikan pokok cili untuk saya, tolong belikan racun semut dan paling terkini, tolong asahkan semua pisau yang ada kat rumah saya. Hahaha.... walaupun ramai kawan-kawan saya kata saya ni sangat berdikari dan tau banyak benda tapi sebenarnya ada banyak je benda-benda kecil yang saya tak tau ni. Dulu saya complaint pisau saya semua tumpul jadi Abah belikan saya pengasah pisau. Lepas tu saya complaint lagi sebab saya tak reti asah pisau. Baru-baru ni bila guna semua pisau tajam semacam. Rupa-rupanya masa datan rumahsaya, Abah saya tolong asahkan semua pisau yang ada. Comelkan Abah saya ni.

Kalau ikutkan banyak lagi boleh saya cerita pasal Abah saya. Betapa dia insan yang hebat di mata saya. Tapi cukuplah sampai sini dulu. Pasti dah ada yang kebosanan kalau tidak pun mengalir sedikit air mata. Saya tau ramai yang berkongsi pengalaman dan cerita yang sama dengan bapa mereka yang telah tiada. Saya simpati dengan mereka. Dan saya turut simpati dengan mereka yang tidak mempunyai hubungan yang baik dengan bapa mereka. Saya berdoa hanya yang terbaik untuk mereka semua.

Buat Abah saya, saya hanya mampu mendoakan agar diberikan kekuatan dan dipermudahkan dalam mengharungi cabaran hidup ini. Saya juga doakan semgoa Abah saya dipanjangkan usia, dipulihkan dari semua penyakit yang dihadapinya serta dikurniakan dengan kesihatan tubuh badan yang baik. Terima kasih Abah di atas semua bantuan, dorongan, nasihat, bimbngan, teguran dan segala-galanya selama ini. Hanya Allah sahaja yang mampu membalasnya. Dan ampunkanlah segala salah-silap dan keterlajuran saya dahulu. Andai kata saya beribadat tanpa henti walau sesaatpun selama 100 tahun, belum tentu saya dapat menebus kembali dosa-dosa saya kepada kedua ibu bapa saya kan.


Saya sangat sayang Abah saya. Sangat sangat tapi saya tak penah zahirkan secara kata-kata. Saya amat mencemburui orang barat yang boleh menyatakan kasih sayang mereka dengan mudah. Andai boleh saya katakan I LOVE YOU DAD, akan saya ucap setiap hari. Bukan to dad saje, to mom jugak. Tapi saya malu.... hehehe.....

Saya tau Abah saya ada satu aje permintaan sekarang ni tapi saya belum dapat nak mengabulkan permintaan itu. Saya hanya mampu berdoa dan andai ada jodoh yang ditakdirkan untuk saya, Abah saya lah yang pertama akan mengetahuinya. Ya Allah, kabulkanlah permintaan Abahku yang satu ini. Amin.....

Wednesday, June 16, 2010

Jawapan untuk Kylnn

Yeah you're right. Patutnya boleh beli kat 7E je. But it never crossed my mind pun masa tu. Set dalam kepala ni nak beli kat Carrefour je. Lagipun I want Carrefour mineral water yang botol besar tu. Aah eh. Brand lain kan ada. Ok ok memang ada sedikit OCD di situ. Tapi memandangkan I baik hati hari tu, I tolong beli stok untuk pantry sekali. So kira berbaloi la tercongok depan Alamanda tu sejam. Dan, tak de maknanya Eny hanya akan membeli toothpaste and mineral water sahaja. Sempat la rembat junkfood buat bekalan kat kampung orang asli tu. Eh panjang pula jawapannya. Hehehe....

Thursday, June 10, 2010

Jom ke Gua Musang


My bags are packed and I'm ready to go. Hopefully semuanya akan dipermudahkan dah dilindungi dari sebarang kecelakaan. Amin.