Thursday, June 10, 2010
Batik? Apa tu?

Hari ni hari Khamis. Hari Khamis wajib pakai batik. Tapi tengok apa saya pakai ni. Hehehe. Ke mana saya nak pegi pakai macam ni? Hah nanti jap lagi saya bagitau. Sekarang saya nak jadi Carrefour early bird jap. Dari tadi saya tunggu diorang bukak. Hebatkan. Semuanya demi setiub ubat gigi dan sebotol air mineral. Eh jangan salah paham pulak tau. Saya dah gosok gigi masa mandi tadi ye. Ini nak guna nanti. Ok bye. Nak shopping jap.
Tuesday, June 08, 2010
Landasan terputus di pertengahan
Yesterday I was whining about my aching wrist kan? Hah dah baik dah. Semalam jugak baiknya. Nak tau camne boleh baik? Hah silalah angkat fail turun naik dari tingkat 5 ke tingkat 8 (naik lif la ye) sebanyak 10 kali. Memang confirm baik segala yang sakit tergeliat semua tu. Oh tambah lagi dengan stress nak berdepan dengan audit punya soalan yang bertubi-tubi datang. Memang tak ingat dah sakit tangan semua tu. Alhamdulillah masa exit conference tak de kena apa. Kira berbaloi la stress siap dengan hangin satu badan pastu angkut macam-macam fail turun naik jumpa diorang tu. Legaaaa…
Anyway, semalam ada kecederaan lain pulak menimpa. Ok bukan lah kecederaan sangat tetapi benda tak best lah. I was having tuna sandwich roll for breakfast when I felt some empty feeling at my 1st lower right molar. Empty not as in the tooth is missing but the bracket is missing. Cuak sekejap ok. Nasib baik tak tertelan lagi. In total, I got 3 missing bracket already.
So I went back to see my dentist (2 weeks in a row) and instead of attaching back the bracket, she just cut of the wire halfway. Sometimes I think my dentist ni took for granted aje my tak-kisah-ness ni tau. Ikut suka dia. Dah banyak kali dah. Dah la bracket selalu tercabut. Like sometimes tu, pasang aje bracket, balik rumah terus tercabut. Tu yang my teeth macam tak berapa nak elok aje tu. Tapi I ni kan tak reti nak complaint-complaint sangat ni so balik je lah dengan braces yang halfway aje kat bawah tu. It looks quite ugly la. And tak selesa some more.
Although my teeth are aligned nicely now, it is still protruding and it didn’t look nice at all. Told the dentist about it but she said that the best thing she can do. Sigh…. macam tak puas hati aje. Paid a hefty price for the treatment and yet I don’t really feels like being treated to the max. Macam ala-ala aje.
Don’t get me wrong. The dentist is ok, baik and all cuma sometimes I feel like she’s not really bersungguh-sungguh.. Macam sambil lewa aje kot. Like sometimes tu, balik aje from clinic, the newly attached bracket dah tercabut balik. Abis bilanya the teeth nak elok kan. I pun tak de la terus nak ke clinic balik sebab nanti dia kata asyik tercabut aje kan. I felt this disappointment for quite sometimes already tapi I still sabar aje. But when being told about the protruding teeth, terus macam rasa hampa dan kecewa. I went thru a lot with this bracket; my inner cheek ni kalo boleh bercakap, menjerit or meraung, memang dah lama diorang boat. Selalu sangat bila letak the new wires, she didn’t adjust it nicely at the back there lantas mengakibatkan kecederaan berpanjangan di dalam mulut saya. Blame it on my high level of tolerance la. Kalau tak sabar memang dah lama I bising kat dentist ni.
Let just hope that when the time came for them to remove the bracket, my teeth won’t look so bad la. But for the time being, memang sangat bengang dan tak selesa la dengan bracket separuh jalan ni. Macam landasan keretapi yang terputus separuh aje. Nak tunggu next appointment sangat la lambat lagi. Apalah nasib…..
Monday, June 07, 2010
Oleh kerana perasan...
...my left wrist hurt so much. Last Friday I left office a bit late. Normally the parking would be quite empty by then. However there was this Myvi which was happily parked, blocking my car. Dah tau blocked kereta orang, balik lah awal weh. Anyway, I was talking with Mak on the phone then so I just pushed the car single-handedly using my left hand. Like I said here, I kan perasan badang. So serve myself right la sebab now it hurt so much. Lepas tolak tak rasa, on Saturday pun tak rasa lagi tapi starting yesterday until now, sangat sakit woo.
I was complaining about the pain and even told the reason. Ayum was puzzled as why I need to push car. Told him that I was exercising. Pushing cars is the new kind of exercise, made popular by peoples in Putrajaya. We all kan busy with work thus left us little time to exercise. So sometimes the only time we do a little hard work was when we’re pushing the car. But it’s not a good exercise actually. Not good for your back. Not good for any part of your body neither. But do we have any other option? Not until kucing bertanduk kot coz Malaysian ni kan sangat terkenal dengan
Whatever it is, tangan yang sakit ni camno eden nak buek ni. Nak drive pun susah. Camno eden nak poi jumpo orang asli nanti ni hah? Eden tak larat nak angkat borat-borat ni. Hehehe…
Saturday, June 05, 2010
Ladies coach

Inside KTM Komuter ladies coach. But Eman ada kat belakang. Hahaha. On the way ke Seremban actually but the tren before was so jammed packed sampai nak masuk pun tak boleh. Berkat kesabaran menanti, ladies coach datang so Eman pun naik je sekali. Usaha KTM ni memang bagus and patut dipuji. Tapi kan, kalo travel in pair or group camne eh? Kena berpisah or berhimpit mengalahkan sardin dalam normal tren la eh. Sebab I thought ladies coach ni macam satu or dua gerabak aje but its not. Macam seluruh tren aje. Dah lama tak naik public transport ni kan. Sekali sekala best la jugak. But I'm to tired and sleepy so can't really enjoy the ride la.
Friday, June 04, 2010
Finally debaran itu berakhir
Tadi right after lunch, Didi call bagitau result PTK dah keluar. Masa tu baru nak keluar lif. So dari lif nak ke workstation I memang jantung ni berdebar tak ingat punya. Mulut ni dok kumat-kamit berdoa. Takutnya lah. Masa type no IC tu, debaran makin kuat. Pastu boleh tak macam takut je nak tengok. Siap tutup-tutup mata lagi. Hahaha macam apa je. Drag mouse turun sikit demi sedikit and Alhamdulillah syukur kepada Allah di atas nikmat yang diberikan. Dapat aras 3. Pergh lega ya amat. Tak perlu lah nak mengulang ke apa ke. Syukur sangat sebab tak dapat nak bayang terpaksa merepeat semula situasi macam ni balik.
Anyway, tahniah kepada semua yang telah berjaya. Untuk yang tidak berjaya, jangan putus asa, cuba lagi. Gagal sekali bukan bermakna anda tidak bagus ok. Lepas ni kena bersedia untuk pusingan seterusnya pulak. Pasti lebih susah dan mencabar. Eeeee takutnya.... Buat masa sekarang, nak bergembira kejap. Alhamdulillah di atas kemurahan rezeki ni. Minggu lepas dapat award, minggu ni dapat result. Bestnyalah....
Gadget freak version Eny
Her entry inspired me to write one too. I guess I was like her too, a gadget freak. But I don’t actually go all the way to buy the latest stuff because sometimes I hardly used the all the function in that particular stuff.
Anyway, let me start off with hand phones. I bought my first hand phones in 2002 during my job hunting time. Yelah tak de phone nanti susah pulak orang nak call untuk interview ke apa ke. It was Nokia 3310. Siap korek duit ASB ok. Lama jugaklah I pakai this phone sebab memang sangat tahan lasak. Jatuh yang sampai berderai semua pun bila pasang balik ok je boleh guna. Tak de nak hang ke apa ke.
Then in 2005 or 2006, I decided to replace it with a camera phone so I bought Motorola E398. I love this phone coz the speaker was the best. In fact the best of all phone I ever had. The camera was good too. And I really like the rubbery texture of the body because for someone with sweaty palms, having a good grip meant a lot ok. (and that’s one of the reason I like Pilot pen).
In 2007, for my 29th birthday, I bought Motorola E6 pulak. Masa tu jalan-jalan kat MV and ternampak promo of this phone and terus terjatuh cinta. Mula-mula tu memang best lah pakai phone ni tapi lama-lama asyik hang aje. Eh tak la lama mana sangat pun. After few month aje if I’m not mistaken. Because of that phone pun, ada je benda jadi kat I sebab orang call tapi tak de ringing. Geram tau. Terkena keluar RM150 sebab terlepas lori la, terkena marah la, ter macam-macam lah.
Since I ada seorang kawan yang baik hati yang selalu mendengar my whining about the phone, I got to use her phone. She bought a new one so she gave me her old one but still in good condition. This time, it was O2 XDA II Mini. I like this phone but the camera was not good. And I can’t use the 3g function with it. So no MMS or checking email whatsoever with it. Tak boleh online tak pe lagi but no MMS? But my financial was so bad that buying new phone is out of question until recently.
I got some extra cash during my birthday so I decided to buy new phone. I’ve been surveying for new phone for quite sometime jugak lah tapi sebab tak de duit boleh usha ajelah. Bila dah ada baru serious decide. I want phone with good camera and affordable. Kalau ada GPS pun lagi bagus. Yang lain-lain tu tak kisah sangat. Lepas godek sana godek sini, I decided to buy SE C903. Tapi lepas beli terus menyesal ok. Hehehe…. The speaker was bad, there’s no video call camera, and to use the GPS function, kena bayar ok. Tak boleh nak install Garmin tu. Bengang betul.
Actually I macam minat nak beli BB tapi besides the price yang agak pricey, the data plan pun sangat mahal so memang not in my budget la. If you all nak tau, my phone bill normally between RM40-RM60 aje pun every month. Dulu masa pakai prepaid, top up RM100 memang tahan 3 bulan lah. Kadang-kadang berlebih lagi. Now that I pakai postpaid, family line pulak tu so laaaagilah jimat. Eh not really lah. PAkai bill lagi mahal dari pakai prepaid. Cuma yang bestnya boleh call Mak and Abah lama-lama and free. In fact dengan diorang aje pun I selalu cakap lama-lama. Kalau tengok dalam bill, my call dengan kawan-kawan tak sampai RM10 pun sometimes tu. Mahal kat SMS aje sampai RM20++ every month. Kalau pakai BB, data plan sampai beratus-ratus. Mau nangis I kalau kena bayar bill beratus-ratus ni. So setakat ni masih cuba untuk menyukai my new phone. Because I ni bukan lah kaya sangat kalau tak suka boleh terus tukar. Kena tunggu lah dulu kan.
Ok tu cerita pasal phone. Now pasal camera pulak. My 1st camera was Nikon Coolpix. I bought it in 2005 right before my sister’s wedding. It’s a cool camera. Gambarnya sangat cantik and amik video pun best. But in 2007, a friend dropped it during some passing around and terus gambar dia jadi blur. That was before DPA la. So masa awal-awal DPA dulu, I tak banyak gambar sebab tak de camera.
I bought the recent one just before pegi OBS. Jalan-jalan kat MV with my fellow sidangmate, nampak camera and terus beli., Tak de fikir-fikir dah. It’s a bit bulky but I like the zooming function. Nak beli SLR memang tak mampu la so settle down dengan in between aje. This time I beli Sony H3. Tapi I don’t like the video function sebab tak boleh zoom. Bengong betul. Nikon kecik I pun boleh zoom during video recording. Sekarang I dah start ada problem with this camera. Selalu tak boleh baca the memory card. Pastu a bit bulky so macam susah kalau nak bawak ke mana-mana. Yelah kalau ada fuction takkan nak bawak beg gabak kan. Adakah masanya telah tiba untuk membeli camera baru? Maybe not kot. Mo lui lor. Tapi akan dipertimbangkan dan dimasukkan ke dalam list angan-angan.
And finally on my laptop pulak. I never have any PC or laptop even during my student time. So somewhere in 2005 or early 2006, I bought my first laptop, a Compaq. Love every bit of it tapi a bit bulky and the battery can’t last long sebab guna AMD processor.
So in 2008, for my 30th birthday, I bought Asus F9E. Sangat mahal ok. I paid RM3,800 for it and yet, sangaaaat lembab. Maybe nak kena add RAM bagi laju sket. Processor dah ok tapi sebab RAM kecik so sangat la slownya. My Compaq lagi best. Pastu battery langusng tak boleh pakai sebab masa beli aritu I terlupa nak charge the battery and tak pernah pasang pun. Sekali bila nak guna dah kong terus. Nak beli battery baru dalam RM200++. Pastu ingat nak tambah RAM and reformat and tambah macam-macam lagi. Duit lagi....
Sekarang ni macam tengah usha ASUS Mini. Comel aje. Price dalam RM1,500 macam tu. Tapi kalau nak beli pun not in near future la kot. Banyak benda nak kena buat sebelum boleh splurge lagi dengan gadget-gadget ni. Lagipun baru-baru ni ada beli gadget yang sangat besar dan mahal. So kena bawak bertenang dulu. Gadget apakah itu? Tunggguuuu…………..
Thursday, June 03, 2010
What a sad birthday today
4 years ago at this date, my 2nd niece was delivered via C-sect. It was a happy moment for all of us. My sister was warded earlier then her due date due to high BP and she stayed 2 more weeks after delivering her baby. I can still remember the anxious moment of waiting for the delivery and all. And I can still remember the happiness we all felt after that seeing the new bundle of joy that was later named Noor Ameera Natasya.
She used to be cry baby and she don’t want me because by the time she started to know people, I was not there anymore. But one day, during my holiday at Kuantan, I went to her home that was 5 minutes drive from my parents, gave bath to her and we clicked ever since. The last time we met was on February during Abah and Nabila birthday party. I can still remember the way she asked the sales staff at the shop when we go there for some toys.
My sister is having the most difficult and trying moment in her life now. She’s getting a divorce. She’s 7 years younger than me and she’s been dealing with a whole lot more than I am. But the sad thing is, nothing make her wiser or stronger. It is so frustrating to see how weak my sister is. She’s not the crying-non-stop-oh-my-life-is-over-I- want-to-die-now-type but she can’t stand for her right. And she never told us anything before. She kept everything to herself and suffered in silence. Growing up, she’s the keras hati type.
It’s a trying moment for everyone because as family, we sure do not want to see our family member to suffer, right. My niece was taken away by the other family and our request to see her was always declined. Numerous police reports have been made but I don’t see it to help us in any way. We already engaged a lawyer and it is so frustrating to see how syariah court works. Our case has been postponed so many times due to no co-operation from the other party. And tell you what, there are good lawyer and there are bad lawyer. There are brave lawyer, and there are coward lawyer. I seriously hate the cops and the syariah court now. I am helpless because I can’t seem to help my family. It is frustrating. Having to just endure all the unjust thing done to our family.
Abah went to take Meera home for her birthday today and he even went with policeman but they refused to give her and they have ran away since then. 2nd time already. And the policeman didn’t do anything even when the other party pushed my dad and shouted and yelled all the crazy word to my dad. Useless police. I hate you!!!!!
So I bet today is a sad birthday. It is cruel to take away a daughter from the mother. She was the one who suffers all the pain when having the baby. She was the one who bought all the stuff for the baby. Her daughter was her world then. My sister already bought a nice dress for her daughter but I wonder when she can wear the dress. Ish rasa nak nangis la pulak.
Have a happy 4th birthday Meera. Hopefully the time will come when we can have you back with us. I pray hard for you. May Allah bless you and may He protect you from all the evil deed by those peoples. You are always in our thought. Please remember that. I love you Meera.
Sooooo cute eh. I miss her prott-prett mouth. Very-very talkative.
Wednesday, June 02, 2010
Saya wanita badang

I've to go out early today for my braces review. Sekali tengok bumper to bumper punya parking daaa... To move my car, I kena tolak 3 kereta ok. Mula-mula Saga lama, pastu Saga baru. Or was it Persona? Tak perasan plak. And finally Avanza ok. My back or secara tepatnya my spine hurt so much after that. And my ankle too sebab I pakai heels tadi. Ouch. So much for the joy of working in Putrajaya huh.
However, my day wasn't so bad after all sebab my dentist told me that it won't be that long before I would be bracket free. Yahoo!! Oh I'm sure to miss the feeling of having steel bracket in my mouth then. Alamak tak jadi wanita besi lagi la camni. Wanita badang tolak kereta ajelah nampak gayanya.
Cerita pasal diari la pulak
Sekarang ni malam-malam macam berbelah bagi je perasaan ni. Hampeh kan. Cerita sayang Cendana tu best tapi bila tengok kejap-kejap citer Korea Brilliant Legacy tu lama-lama macam best la pulak. So dah macam terbalik dah sekarang ni. Tengok citer Korea tapi time iklan tengok Sayang Cendana. Selalunya memang saya limitkan time tengok TV. Lepas habis citer Korea or citer Sayang Cendana tu, saya memang akan terus tutup TV. Iron baju, solat Isya' and baca novel sebelum tido. Tapi semalam dah terlajak pulak and lepas ni akan sentiasa terlajaklah nampak gayanya.
Right after citer Korea, ada cerita baru yang best kat TV8 tu. Semalam premier. Citer The Vampire's Diary.
Mula-mula macam takut aje nak tengok. Nak tengok... tak tengok, nak tengok... tak tengok... Last-last tengok ajelah. Tapi bila time seram-seram tu terus tukar channel lain jap. Hehehe.... Macam best jugak lah citer ni. Tadi dig out more kat internet and dah abis pun baca episode guide untuk Season 1. Memang best lah citer ni. So lepas ni memang akan terus tengok lah. And kenalah buat catatan sikit pastu tampal kat mana-mana. Kang takut terlupa pulak. Hehehe...
By the way, pelakon-pelakon dia boleh tahan la. Ada satu tu hensem tapi jahat lah pulak. Oh maybe sebab dia tak cukup macho macam hero kot. Yang belah kiri tu Damon. Dia lah yang macam jahat tu tapi lama-lama bak lah jugak. Yang belah kanan tu pulak Stefan. Dia la hero. Tak pasal-pasal akan tido lewat lepas ni. Hampeh punya TV. Hahaha... TV jugak yang disalahkan.
Alamak minggu depan kena outstation 4 hari. Tak dapat la nak tengok citer Korea tu. Tapi citer ni sempat la nak tengok. Kalo dok hotel boleh lagi nak tengok. Sekali dok dengan orang asli daaaa.... Memang tak lah kan. Entah-entah handphone pun tak de coverage. Hah baru tau. Tapi tak kisah la kan. Sekali sekala kena la rasa dok kat tempat terpencil ni. Tapi sekali sekala aje lah. Kalo selama-lamanya mau naik lemau beb.
Subscribe to:
Posts (Atom)












