Thursday, April 05, 2012

And finally his turn to leave the nest

It took me more than 2 months to finally came out with this entry. Malas nak bercerita bila tak de gambar tapi nak mengupload gambar tak de masa so asyik la bertangguh. Mind you ada more than 100 photos in this entry alone so you can skip reading if you want to. Tuan putera punya pasal so semua kena gambar kena kasi letak sini. Kalau ikutkan ada banyak lagi tapi 100 lebih ni pun dah agak melampau la jugak kan so tak payah la nak letak semua.

Like I said before, Ayum the baby of the family is leaving the nest and semua adalah kesedihan sebab tempat yang dia nak pegi tu amatlah jauh so no way Mak Abah boleh datang selalu. Dengan condition kesihatan Abah sekarang ni lagi la susah nak travel-travel ni kan. Alhamdulillah Ayum berjaya mendapat tempat kat MRSM Kota Putra. The only school he apply for. Bayangkan Abah punya la confident yang Ayum akan dapat sekolah tu, selamba je dia tak start sekolah lagi walaupun kawan-kawan semua dah start form 1. Masa primary kan Ayum belajar kat private school so dia tak automatic dapat tempat form 1 kat public school. Kat sekolah private dia tu ada la. Nak ke SBPA pun tak boleh sebab dia private school and Abah nak dia ke sekolah tahfiz so Alhamdulillah dapat.

We left Kuantan in 2 cars so memang ramai la yang menghantarnya. Kebetulan Akak dapat balik kejap from PLKN sebab cuti CNY so dapat la dia hantar Ayum. Kalau semua nak hantar I rasa 3 kereta pun tak cukup ni. Since I was away, tak dapat la nak foresee persiapan barang-barang dia. Agak-agak kalau I yang take over, mau satu kereta penuh barang dia aje kot. Hahaha..... Anyway, MRSM Kota Putra ni terletak kat Besut, Terengganu. Just a few kilometers away from Zakiah place. So kat sana la kami transit untuk bermalam.

Wednesday morning lepas breakfast kami pun bertolak ke sana. Ayah Zakiah pun follow sama sebab anak kedua bongsu dia dulu pun belajar kat sana jugak so dia tau la selok-belok lebih kurang.

Bersedia untuk ke sekolah baru
Adah bersama Ucu tersayang. Lepas ni tak boleh le asyik nak berkepit macam selalu....
Masa ni boleh la nak suruh Mak pakaikan lagi.  Lepas ni sila la buat sendiri ye
Sebahagian dari yang menghantar. Abah dah jauh ke depan so tak dapat nak bergambar sama
Bagus betul MRSM kota Putra ni. New student registration semua student yang handle. When we arrived, dah ramai pelajar senior yang tunggu dekat main gate untuk sambut dan alu-alukan. Kat kaunter pendaftaran pun student jugak yang jaga. Even the announcement pun student yang buat. Dalam dwi-bahasa pulak tu. Mujur le diorang tak cakap Arab sekali. Hehehe.... 

Ketibaan pelajar junior begitu diraikan oleh pelajar senior
Mengumumkan ketibaan Ayum dengan diiringi oleh Mak dan anak-anak sedara tersayang
Pendaftaran pun diuruskan oleh pelajar senior
Tekun Ayum mendengar penerangan
Selalu I yang kena isi borang tapi this time Mak yang buat. Anak bongsu punya la katakan.....
Hoih banyak betul borang dan buku nak kena isi. Sementara Mak isi borang, yang budak-budak tu sakan le bermain. Nak-nak Dik Manan tu. Happy kemain. For registration, I took over. Pegi setiap kaunter and settlekan. Mak tukang bayar yuran aje. Few hundreds jugak la melayang. Since Ayum tak beli uniform lagi so tempah terus la kat ko-op MRSM tu. Kalau ikutkan hati I memang tak nak beli kat ko-op tu tapi kalau cakap kat Abah nanti Abah kata apa pulak. Ye la dah jual kat sekolah buat apa nak susah-susah cari sendiri kan. Masalahnya Ayum tu kan saiz istimewa sikit so kesian la kat dia.Turn out memang pun. Semua baju besar-besar belaka. Mesti comot aje kan pakai baju gedobos-gedobos. Sian dia....

Dik Manan yang kegembiraan dapat berlarian sepuas hati
Jenuh la Umi nak kejar
Banyak betul borang nak kena isi
Now it's my turn to handle the registration. Kasi Mak Abah berehat dulu
Kaunter semakan borang
Buku keluar masuk. Cantik tak tulisan Mak?
Fail peribadi pelajar
Buku rekod kokurikulum
Banyak lagi kaunter nak pegi ni
Apa la yang dibincangkan anak-beranak tu
Abah sempat membuat kenalan baru nampak
Show me the money...money...
Dah dapat tag pelajar. Not that neat tapi boleh laaa....
Angah pun beratur sama
Abah was in so much pain so kena la duduk dengan kaki berlunjur. Kesian Abah.....
Dah selesai register so kena tunggu taklimat Pengetua pulak
Time ni ceria la lagi kannnnnn.....
Abah dah hypo so kena makan gula-gula
Kak Njang dan Adiknya (Jannah sorang je yang panggil Ayum Adik)
Kasi can la kan nak bergambar sakan
Amboi-amboi Kak Njang...... Kantoi nampak kat  bakal awek nanti
Sekarang ceria la kannnnnn.....
Abang Uda yang tolong ikatkan tie
Macam ni caranya Ayum
Sekolah lama Ayum tak pakai tie so dia tak tau camne nak ikat tie. Kena la belajar ye Ayum. Ingat lagi masa sekolah dulu. Bang Long selalu suruh I ikatkan tie dia. Padahal dia dah form 6 dah masa tu. Demi nak ikatkan tie dia tu I belajar la ikat tie. Masa tu terer la. Kalau suruh ikat sekarang I pun macam dah lupa. Maklumlah I pun tak pernah la kena pakai tie ni. Settle registration, kena tunggu taklimat Pengetua. Lama jugak la kami tunggu.  


Mak senyum tapi dalam hati sapelah yang tau
Tak sudah-sudah lagi mengadjust tienya. Orang tak cukup inci la katakan. Hehehe.......
Dik Manan kena duduk dalam dewan memang serba tak kena la sebab tak bebas
Pengetua sedang memperkenalkan barisan guru dan warden
Agak berat jugak subjek yang Ayum nak belajar ni
Selain PMR/SPM, Ayum kena hafaz Al-Quran dan  amik Cambridge exam (O-Level)
Sedih je muka Bah....





Qailullah ni kena nap dalam 40 minit lepas Zuhur. Semua wajib tidur time tu
Tahriri ialah menulis Al-Quran yang dihafal so by the time diorang  dah hafal Al-Quran, diorang akan ada senaskah Al-Quran tulisan tangan sendiri
Sesi dengan homeroom teacher
I tak tau la kenapa I ni cepat sangat nak rasa sedih hiba tak tentu pasal ni. Emosi betul. Masa dengar taklimat Pengetua tu, asyik sebak aje. Hai kalau la I ni ditakdirkan ada anak nanti, tak tau la camne kan. Drama of the century la kot. Hehehe..... Even masa sesi dengan cikgu Homeroom pun I sampai bergenang-genang airmata. Padahal cikgu tu just cakap kat sekolah tak boleh la nak expect makanan sedap macam kat rumah. Lagipun nak berjaya kena la bersusah sikit. Pergh terus bergenang-genang air mata I masa tu. Padahal mak ayah yang lain tu cool aje I tengok. Over punya kakak. Hehehe..... Settle semua kat dewan, kami terus gerak ke hostel.

Panas ye Dik Manan
Bilik Ayum
Welcome to your new room....
Kawasan depan bilik Ayum. Cantik tapi biliknya amatlah azab 
Again kami disambut dengan begitu meriah oleh abang-abang senior. Most probably semuanya student Form 2 kot. Berebut-rebut nak tolong angkatkan barang-barang bawak ke bilik. Alhamdulillah. Mudah-mudahan selama-lamanya la macam ni ye. Bukan depan mak ayah je. Sampai aje kat bilik Ayum, Masya Allah. buruknya la ai. Almari macam nak roboh pun ye. Dah senget. Katil pun dah usang. Siap ada kesan pateri lagi. Katil lagi satu tu lagi la, dah patah and kena letak elok-elok tilam supaya tak senget sebelah. Kesian kat roommate Ayum tu. 

The room needs some repair badly and sangat la kotor so kami keluar untuk membeli few things macam penyapu, mop, kayu untuk pasang kat almari, penyangkut, plastik sampah and macam-macam lagi la. Mula-mula I, Thalha and Ayum keluar. Epoi bawak anak-anak dia cari makanan sebab semua dah kelaparan. Kami ni bukan local so agak kehilangan arah mencari kedai. Ada kedai jual mop aje tapi tak de penyapu. Ada yang jual plastik sampah tapi yang lain tak de. Macam Amazing Race la pulak kami ni. Dalam pada mencari benda-benda basic tu, sempat la beli handphone baru untuk Ayum sebab kat situ boleh bawak basic phone aje. Tak boleh bawak yang ada camera bagai. Last-last jumpa balik ngan Epoi and diorang bawak ke supermarket besar. Barulah semua benda ada kat situ tapi banyak yang kami dah beli runcit-runcit tadi.     

Mujur ada tukang. Hehehe......
Abah memang tak larat sangat dah tapi semangat kental sebab nak teman anak bongsu yang tak pernah berpisah tu
Ini panglima jaga pintu ke apa ni.....
Sementara kami mengemas bilik, yang lain-lain amik angin kat luar
Makan roti je ye. Sian dia......
Ada bibik tukang mop lantai
Ada tukang repair almari
Siap beli mata gergaji lagi tu....
Ada bibik pasang cadar

Dan ada bibik tukang kemas kain baju
Bibik ni over betul. Conquer satu bilik

Abah jadi supervisor je ye
Bilik sekangkang kera je tapi punyalah ramai pegawai pengiring
Hasil keje bibik si tukang kemas kain baju. Kayu penyangkut tu beli dan pasang sendiri ok
Notis kepada pencuri. Siap ada reminder tu.  Mesti penah ada kes kecurian ni....
Usang dan kecik aje almarinya
Baru gantung sikit ni. Kalau gantung uniform nanti mesti tak muat
Hai tak habis lagi isi borang???
Tukang balut meja pun ada
Eh pakcik ni pun tolong ikatkan tie anak dia
Abang ok ke ni????
Tengok la kaki kiri Abah tu. Kalau datang sakitnya macam tu la rupa kaki Abah. Bengkak dan merah
Sini la rak buku, sini jugak rak letak makanan
Siap pasang double padlock lagi
Tempat gantung kat kepala katil
Finally semua dah settle
The only place yang boleh letak penyapu
Ayum and teman barunya, Fifi. Manja dan penakut. Sesuai la dengan Ayum yang independent and berani tu
Gedebak-gedebuk buat semua tu, almost pukul 5pm baru la siap. Since semua dah kelaparan, keluar la kejap untuk bawak Ayum makan. Dia kena ada semula kat hostel by 6pm. So sambil makan sambil sembang macam-macam. Ayum senyap aje dengar kitorang bersembang. Apa la ada dalam hati dia tu kan. Bakal ditinggalkan tak lama lagi. 

Semua pun dah kelaparan
Tengok gambar ni rindu pulak kat Ayum
Kalau dengan Mak serius aje
Dengan Abah kemain lagi tersenyum
Cium la puas-puas ye
Cium Mak pulak
He was so hungry that bila makanan sampai aje terus makan tak toleh kiri-kanan dah
Time to send Ayum back to his new school
Di depan bilik Ayum
Muka Abah nampak sangat sedihnya
Anak kesayangan ni so mesti berat hati Mak Abah nak lepas
Dengan anak-anak sedara yang lepas ni tak boleh la nak Ucu itu, Ucu ini dah
Kami yang menghantar (Abah and Thalha tukang amik gambar)

Dengan Abang Uda
Semua orang gelak tengok gambar ni sebab nampak sangat  "ketinggian" I. Tak lama lagi mesti Ayum  akan  potong I
Jaga diri baik-baik anak Mak...... Sedih je tengok muka Mak
Jaga diri ye Yum.... Belajar rajin-rajin....
Sangat touching ok gambar ni. Abah nangis lepas tu. Tengok balik ni pun dah terasa sebak
Ramai pulak penonton drama air mata kitorang kat atas tu
Belajar rajin-rajin ye Ayum
Tetibe Ayum peluk Abah lagi. Dia pun berat hati le tu nak berpisah dengan Abah
Abang Uda meninggalkan amanat dan nasihat
Peluk Mak pulak
Selamat tinggal Ayum. Pandai-pandai la menjaga diri ye
Akak menangis
Kak Njang apatah lagi......
I pun sama. Sobs...sobs..... Mak dan Abah pun sama jugak.....
Sape la tak sedih nak tinggalkan anak/adik kan. Semua pun sedih. Jauh pulak tu. 5 jam travel kalau dari Kuantan. Memang tak dapat la nak visit every week kan. Dulu masa form 1, I masuk hostel tak jauh sangat so selalu la Mak Abah datang. Cuma bila form 2-3 je tak pernah datang melawat sebab sekolah baru I tu 3 jam jauhnya from rumah. Masa Eman dulu lagi jauh, kat MRSM Terendak, Melaka so memang tak pernah la melawat kan. Tapi dulu lain. Masa tu susah and adik semua kecik-kecik lagi. Sekarang ni dah ok sikit cuma kesihatan Abah ajelah yang tak membenarkan untuk travel jauh-jauh ni. At least I balik semula ke Putrajaya tak rasa apa sangat dah. Mak Abah yang asyik berkepit aje dengan Ayum tu mesti terasa kehilangan kan. 

Masuk je rumah terus posing camni
Ni apsal pulak ni????
Sedih la tuuuuu..... Sian dia......
Mudah-mudahan Ayum akan cepat menyesuaikan diri kat tempat baru. Kami tahu dia boleh sebab dia memang independent tapi biasalah kami yang lebih-lebih manjakan dia. Mudah-mudahan dia sentiasa dalam lindungan Allah dari sebarang perkara yang tak elok dan mudah-mudahan diterangkan hatinya untuk menghafal Al-Quran dengan cepat dan lancar. Insya Allah.    

Tuesday, April 03, 2012

April datang lagi.....

It's April alreadyyyy..... I have this love hate relationship with April. I love April because I have good reason to splurge. Not that bulan-bulan lain tu I berjimat-cermat sangat pun cuma April is a good month for me to buy cool new stuff for myself that will last longer than those bought in other month. I hate April coz it add another digit to my age. Duh... I'm not ready to be this old. Hehehe..... In less than 2 weeks time, I'll be officially in my mid thirties. Couldn't believe it eh. Me too. Hahaha..... Perasan muda la sangat kannnn..... 

I have list of things I wanted to buy as my birthday gift. Yes I bought my own gift. Cool apa. At least I got exactly what I want kan. And tidak bergantung harap kat orang nak kasi hadiah. Anyway, I have just received 10 pasang baju baru so boleh la melaram one of those on my birthday. I wanted to add a new watch into my collection (wah collection la sangat padahal baru ada 2 je pun) so I bought one. 

Aviation-inspired classic chronograph Fossil watch
Cool tak? It's Fossil's Flight Collection.  Actually I've been aiming for a purple watch. Kata fanatic purple so kena la ada purple watch kan. Last year I saw one nice bling-bling purple watch tapi this year dah tak de. Latest collection with purple watch adalah the Aluminium Collection. Although it look so nice on display tapi bila pakai it look a bit dull. Kak JC suggested for the one on top tu so try punya try I pun terus terjatuh cinta and beli. Brown is the in colour for now. Wah sejak bile la pulak I ni begitu mengikut trend niiii.....

Stella Aluminium Collection. Sweet je kan
Ada few more watch yang begitu menarik hati tapi lain kali la pulak kan. Melampau la kalau beli sekali 2-3. Lagipun kena la sedar diri yang pekerjaan hakiki ialah kuli bukan tukang cop duit. Hehehe..... Eh macam la tukang cop duit tu bukan kuli kan. Both kat bawah ni sangatttttt sweet. Slurpppp.... Kalau acik kayo memang acik dah rembat dah. Hehehe....

Stella Stainless Steel Collection with 92 multi-coloured stones encircled the dial in green
Sama macam kat atas tapi in rosy satin
When I was at the boutique, tetibe Tan Sri Lim Kok Wing datang. He bought a watch too. Turn out he's a regular customer there coz he loves Fossil watch too. Wah sama pulak standard kita ye Tan Sri. Ingatkan dia pakai jam ribu-ribu macam Tag Heuer ke, Rolex ke, Piaget ke, Philip Patek ke. Kita geng la camni ye Tan Sri. Hahaha.... 

Next on the list ialah spec baru. Pun dah beli. Yang tu lenkali cerita. Wah over sangat kan. Semua benda nak beli kalau boleh. Hehehe......        

Thursday, March 22, 2012

Bunyi apakah ituuu????

I've been staying at my current home since July 2008. Alone until last month when my brothers Mamat and Thalha join me. Mamat sekarang kerja as PSH kat MOE. Thalha pulak practical training kat LHDN. Both kat Cyberjaya. Anyway that is not the main story here. Main story is about my house. 

Ever since I moved in, macam-macam bunyi I dah dengar. Dulu bunyi guli berterabur atas lantai. Selalunya waktu tengahari. Time orang syok-syok nak tengok TV time tu la diorang nak main guli. Orang main guli atas tanah la. Bukan atas lantai. Ok maybe dia ada guli congkak la kot kan. Then bunyi orang memaku dinding. Banyak betul frame yang diorang nak gantung eh. Early bird betul diorang ni sebab pagi-pagi dah start bertukang. Jiran sebelah rumah tu silih berganti. Current one adalah yang keempat so I thought every time pun akan gantung frame baru la kan. 

Then bunyi kerusi kena tarik. Yang ni selalunya tengah malam. Asal malam je bunyi kerusi kena tarik. Ok maybe dia nak dinner la kot. Tak pun rearrange the furniture. Kadang-kadang tu bukan bunyi macam kerusi sangat tapi more to benda kena alih la. Finally bunyi melesung. Yang ni dari I duduk kat flat hijau dulu sampai la sekarang asyik la mendapat jiran yag rajin memasak. Melesung aje kerjanya. Pagi and maghrib. Masak for breakfast and dinner le tu. 

Kecuali bunyi memaku yang terdengar dari dinding sebelah, bunyi-bunyi lain tu datangnya dari jiran atas. Masalahnya rumah I la yang paling atas sekali. So siapakah yang duduk di atas rumah I tu????? I ni nak kata berani sangat tu tak de la (kang orang kata riak and takbur pulak) tapi semenjak duduk sorang-sorang ni, kena la hadap jugak kan. Takkan nak lari pulak setiap kali terdengar bunyi kan.

I kadang-kadang ada la tertengok rancangan Tanyalah Ustaz and banyak kali jugak dibincangkan mengenai gangguan ni so sikit sebanyak I kind of understood where the sound came from. Menurut ustaz-ustaz tu, setiap rumah ni ada diutuskan jin. Hatta pondok menunggu durian pun ada jin yang menunggunya. So bunyi-bunyi yang I dengar tu adalah bunyi yang biasa berlaku pada rumah jenis apartment. Oh lain jenis rumah lain la bunyinya ye. Benda-benda macam ni nak tak percaya pun tak boleh, nak percaya sangat pun tak boleh. Tak pe lah. Mereka pun makhluk Allah jugak kan. I cuma berdoa supaya ditutup hijab I ni so tak nampak apa-apa. Kalau setakat bunyi tu I rasa I can still live with it la. 

After few years hearing all the sounds I kind of tak kisah sangat dah. Dah tak lut kata orang. Until few days ago. I was in the kitchen with Thalha our great chef. Selalunya dia masak sorang-sorang aje tapi hari tu I tolong dia. Kitorang masak dinner jiran atas pun nak la masak dinner jugak kan. So terdengarlah bunyi melesung itu. I never told them about the sounds so masa terdengar tu saje lah I cakap kat Thalha. Cuba dengar bunyi tu dari mana. Dia kata dari bawah tapi I suruh dia dengar betul-betul. Wah jiran I ni tau aje orang dok cakap pasal dia. Makin lama makin kuat pulak bunyi melesung tu. Borak-borak pasal bunyi tu then habis kat situ je. 

Next day tu I baru je balik berjogging dengan Thalha. Ye setelah berbulan-bulan tak lari, hari tu berjaya jugak I berlari. Sebelum mandi kitorang lepak-lepak dulu tengok TV. Mamat pun ada jugak. Layan drama Melayu kat TV3. Elok je waktu Maghrib, jiran I pun start le melesung nak masak dinner. So I cakap kat Thalha; "Hah betul tak apa Kak Ngah cakap semalam?". Thalha angguk-angguk kepala and Mamat pun sibuk nak tau apa benda. Abenda...abenda..... And Thalha pun cerita la lebih kurang. Mamat kata selama ni dia ingat bunyi kipas. Hehehe...... Pastu dia dibuk nak tanya-tanya tapi I malas nak cerita dah. 

Semalam I and Mamat layan cerita kat TV3 tu lagi and Thalha macam biasa dok memasak kat dapur. Tetibe dia datang kat kitorang and cakap, "Sape-sape boleh tak teman Thalha kat dapur. Rasa seram semacam aje".  So I pun pegilah teman dia. "Ni semua Kak Ngah la punya pasal. Sape suruh bagitau". Hahaha..... "Sape suruh percaya cerita Kak Ngah????" Thalha kata dah banyak kali dia dengar bunyi melesung tu so dia rasa seram la kot. I pegi mandi and solat so Mamat la pulak yang menemannya. 

Masa mula-mula tau pasal bunyi tu (masa baru balik berlari tu) I tengok muka Mamat pun semacam aje. Cuak la tu. This weekend I nak kena pegi ke Lumut. Thalha pulak nak balik Kuantan sebab nak bawak my parents datang sini. So Mamat akan tinggal sorang. Siap call Bang Long suruh datang tidur kat rumah I lagi. Ceh penakut rupa-rupanya adik lelaki I ni. Ingatkan berani sangat. Kelakar pulak. 

Tak pe baru lagi tu. Esok dah biasa dengar diorang pun akan jadi macam I jugak. Tak lut dah. Asalkan tak nampak apa-apa sudah la. According to ustaz-ustaz dalam Tanyalah Usataz tu ni benda biasa. Ada ayat-ayat yang boleh diamalkan. Pastu perjanjian Nabi Muhammad SAW dengan jin. Eh ke Nabi Sulaiman eh. Tak ingat pulak. Perjanjian ni elok digantungkan di rumah tapi I pun tak tau nak cari kat mana benda tu. Lagipun bunyi-bunyi tu tidaklah menggangu I sangat. 

Benda-benda ni jangan difikirkan sangat. Nanti kang melalut-lalut jadinya. Nak-nak kalau yang jenis lemah semangat. Orang kata orang lemah semangat lagi senang nak kena. So kena la kuatkan semangat ni. I cuma doa banyak-banyak kat Allah mintak dilindungi dari sebarang gangguan. Korang jangan la takut pulak nak datang rumah I lepas ni ye. Tak de pape pun. Just bunyi aje.  

Saturday, March 17, 2012

Hello....hello....hello.....

Assalamualaikum semuaaaa..... Rindu tak kat Mak Jemah? Lama betul Mak Jemah senyap ye. Mak Jemah tak kemana-mana pun cuma hidup Mak Jemah ni agak huru-hara sikit sekarang ni. Mak Jemah rinduuuuu sangat nak membebel kat sini tapi banyak sangat gangguannya. Jangan risau, bukan gangguan jin ye. Hehehe..... 

Anyway, tahun baru ni Mak Jemah sibuk sangat sebab semua benda baru. Mak Jemah dah tukar buat keje lain kat ofis. Benda baru kan jadi banyak le nak kena belajor. Balik lewat tu biasa le. Dulu tutup mata pun dah tau nak buat apa. Sekarang jenuh Mak Jemah kena korek sana sini, tanya orang sana, tanya orang sini. Tu yang penat tu. Memang la seronok belajar benda baru tapi Mak Jemah tak berapa comfortable kalau buat benda yang Mak Jemah tak tau sepenuhnya. Takut la tersalah ke apa. Dah la keje baru Mak Jemah ni berisiko. Silap haribulan boleh kena bayar balik. Kalau singgit dua tu boleh la lagi tapi kalau ribu atau juta? Mana Mak Jemah nak cekau duitttt? So nasib le pada yang asyik kena jawab soalan-soalan Mak Jemah tu kan. 

Kat umah pulak, Mak Jemah sekarang dah tinggal bertiga. Ada 2 anak ikan. Hahaha.... Acah je bukan anak ikan tapi adik Mak Jemah le. Jadiknnya balik keje pun Mak Jemah sibuk jugak. Dulu masa dok sensorang, malam-malam Mak Jemah memang lepak habis. Sekarang nak kena makan dan mengemas so tak de masa nak menulis dah. Tapi takat makan dan mengemas je lah kan. Masak-memasak Mak Jemah tak buat kecuali baking-membaking aje. Sekarang Mak Jemah dah ada chef import so relax la sket. Chef tu bukan takat pandai masak, rajin plak tu. Tau-tau aje makanan dah siap terhidang. Sekali-sekala je Mak Jemah masak tapi tak boleh challenge la masakan chef tu kan. Malu Mak Jemah tau. Hehehe......

Hujung minggu pun Mak Jemah sibuk jugak. Duduk bertiga laundry pun triple la kan. Rumah pun sepah dia lebih sikit. Kekerapan keluar membeli pun bertambah. Cepat aje stok-stok makanan kat rumah tu depleted. Tapi Mak Jemah suka je. Kalau tidak asyik kena buang aje sebab dah expired. Lagipun Mak Jemah memang suka je groceries shopping ni. Makin macam-macam benda yang Mak Jemah beli. Bukan Mak Jemah nak makan sangat pun tapi Mak Jemah memang pelik sikit. Suka je nak beli pastu suruh orang makan. Macam le orang nak sangat makan benda alah tu kan. Hehehe.....

Kadang-kadang bila ada masa, instead of menulis kat sini, Mak Jemah masuk dapur membaking. Banyak jugak projek Mak Jemah sekarang ni. Almost every week ada. Kadang-kadang tu sampai 2-3 hari berturut-turut. Tak pe sementara ada mood tu baiklah Mak Jemah ikutkan. Kot nanti dah malas tak merasa la kawan-kawan Mak Jemah akan hasil tangan Mak Jemah tu kan.    

Mak Jemah dah lama sangat tak berlari. Kalau ada pun lari-lari kat ofis aje. Udah le pakai kasut tumit tinggi. Mana la lutut and belakang Mak Jemah ni tak sakit. Mak Jemah bukan tak mo berlari dah tapi Mak Jemah tak de masa dan tak larat. Pastu belakang and pinggang Mak Jemah ni selalu sakit-sakit. Seriau pulak Mak Jemah. Mak Jemah pun tak sempat lagi nak pi jumpa doktor untuk buat follow up finding masa Mak Jemah masuk sepital haritu. Mudah-mudahan tak la pape yang serius kan. 

Dah la asyik makan aje. Berat Mak Jemah sekarang ni mencanak-canak naik. Adik Mak Jemah yang sorang tu kurus-kering. Sibuk nak naikkan berat badan dia. Nak naik 10kg. Mak Jemah pulak kalau boleh nak turunkan 10kg. Elok sangat le tu. Kalau le berat badan ni boleh ditransfer-transferkan, senang keje Mak Jemah. Dia makan, makan dan makan tapi berat tak naik-naik. Mak Jemah makan sikit je tapi naik melampau-lampau. Tapiiiiii, Mak Jemah ni makan sikit keeeee????? Macam tak je. Hehehe.....

Eh panjang pulak Mak Jemah membebel kat sini. Oklah Mak Jemah nak pegi cuci tandas. Pastu buat laundry. Pastu kemas bilik. Lenkali kita story-mory lagi ye. Till then, selamat berhubung minggu uolsss......

Wednesday, January 18, 2012

Kenangan di bilik lama

Ni event lama. Masa cuti sekolah yang lepas and I was still kat department lama. Zakiah my SIL, Jannah and the kids datang bercuti at my place. Since I tak dapat nak bercuti, lepas balik keje barulah dapat bawak diorang jalan-jalan. Then one day I bawak la diorang datang office. Sajelah nak tunjukkan my new office. Rupa-rupanya tu la the first and the last time they came to that room. Went back during lunch hour and they stayed at the office from 2pm to 5 pm. Kebetulan petang tu macam busy la pulak. Banyak call masuk. Tapi sempat je layan tetamu istimewa ni.

Dik Manan yang super duper excited

Mulut comot ni

Boss baru eh

Eeeppp makan tangan mana tu??


Yang dua orang ni sibuk menulis

Nak oreo ni ke???

Always using his left hand. I rasa Dik Manan ni left-handed la

Suka sangat dia


Ustazah Zakiah sedang mengajar

Hai dok call sape tuuuu????

Kan dah kata, tak reti dok diam budak kecik ni

Yang si adik ligat menolak itu ini

Yang si kakak pulak tak habis-habis menulis

Ada orang tu dah datang office Cik Ngah dia terus tak nak jadi angkasawan dah. Nak keje macam Cik Ngah jugak. Nak keje dengan Datuk Perdana Menteri katanya. Bukan main cita-cita tu eh. Siap tulis memo kat I tu. Lupa pulak nak amik gambar the memo. Kepada : Cik Ngah. Daripada : Adah. Perkara : Ummi. Pastu abenda ntah yang dia tulis kat dalam tu.

Tengok gambar ni terasa rindu pulak kat budak-budak kecik tu. Kadang-kadang tu bila I balik selalu je diorang ni menaikkan amarah dengan perangai masing-masing tapi bila jauh-jauh rindu pulak. Mulut masing-masing dah macam orang tua. Esok Dik Manan dah boleh bercakap lagi la jenuh nak melayan kan.

Lepas ni tak boleh la nak datang lepak office Cik Ngah dah ye. Tunggu Cik Ngah naik pangkat sampai duduk dalam bilik sorang-sorang la dulu ye. Tapi entah bila la tu. Hehehe.....

Tuesday, January 17, 2012

There she goes.....

Sending this girl away for PLKN training

Tak pernah ada sorang pun dalam family I yang kena pegi PLKN sebelum ni so Akak adalah yang pertama. Akak ni dalam pada minat dengan kanak-kanak (sibuk nak jadi pengasuh) tapi dia jugak minat sangat bidang ketenteraan. Dulu masa mula-mula dia masuk syabab fatayat (kadet kat sekolah dia) asyik la berkawad sorang-sorang. So dia sangat gembira la dapat pegi PLKN. Abang-abang dia pulak risau sebab macam-macam cerita kita dengar pasal PLKN ni kan. Mula-mula I pun excited dia pegi PLKN tapi bila asyik dengar yang buruk-buruk ni risau la pulak. Hopefully Akak sentiasa dalam lindungan-Nya. Amin.


Dalam pada menahan sakit pagi tu, I usahakan jugak nak hantar Akak. I never want to miss moment like this. Selagi termampu I akan usahakan untuk teman diorang untuk benda-benda macam ni. Dah la hujan lebat gila. Kebasahan semua orang. Mak Abah stay dalam kereta je sebab tak de parking. Sesak pulak tu sebab ramai orang and hujan lebat menambahkan lagi kesesakan.

Masing-masing bawak payung besar gabak

Akak trying to squeeze in

No queuing at all so agak bersesak-sesak


It took quite some time for her to register sebab apparently tak de orang beratur. Semua main redah aje. Orang tak sabar kot sebab hujan, basah, sesak dan sebagainya. Tapi I rasa kalau beratur lagi cepat kan. I rasa urus setia kena make sure la kot next time tak jadi macam ni. Kata nak pegi training PLKN kan. So kena la ada disiplin dari awal-awal lagi.

Masa menunggu Akak tu, macam-macam ragam manusia I dapat tengok. Ada yang datang pakai formal habis. Wearing slack and long sleeve shirt macam nak register masuk uni aje. Ada yang datang pakai jeans and tshirt aje. Paling teruk pakai seluar track and tshirt macam kat rumah aje. With slipper. Agak-agak la kan. Hehehe..... Ada sorang tu datang with rambut yang sangat stylo. Ada macam corak-corak kat rambut tu. Selamat la kena cukur pastu eh. Hehehe.....

Akak kena ke Kem PLKN Pingiran Pelangi, Muadzam Shah

Sesi bersalam-salam

Laaaa ingatkan excited nak pegi tak sedih laaaa.....

Selesai register kena terus naik bas. So masuk kereta untuk sesi bersalam-salaman. Masa pesan-pesan tu suara Mak dah serak-serak. Despite tak sabar nak pegi tapi Akak ni cengeng jugak orangnya. I pun tumpang sedih sama. Apa-apapun she's still a baby to us kan. Risau jugak nak lepaskan.

Taking her stuff

Hujan lebat sangat so susah sikit nak hantar sampai ke bas

Boleh bawak satu beg besar aje so everything is in there. Kasut, baju, hanger, toiletries etc. Terer tak I? Hehehe.....

Driver tu kata macam artis pulak bawak beg gitu. Baru nak masuk AF ke atau kena tendang from there???

Tak sabar ke nak bergelar pelatih PLKN???

Babai Akak. Jaga diri baik-baik eh....

Hujan bertambah lebat so kena masuk dalam kereta

The bus is leaving. Again, jaga diri baik-baik ye Akak.....

The camp was one and half hour from our place. Jauh jugak lah. Tak boleh nak call so kena tunggu Akak je yang call. We did visit her after I was discharged from hospital tapi tak amik gambar. Was so weak to think about anything tapi nak jugak ikut pegi tengok Akak. She looks happy but missing the kids. Akak pesan suruh bawak tuala, kain batik, makanan and Dik Manan. Boleh??? Rindu la tu. Maklumlah dia kan pengasuh tak rasmi budak-budak tu so mesti la rindu kan.

Apa la kisah dia training tu eh. Nak call borak-borak macam selalu tak boleh. Kena tunggu lepas training la kot. Uih lamanya lagiiii...... Whatever it is, jaga diri baik-baik eh Akak. Just follow the rules and you'll be safe. Enjoy your time there and jangan lepaskan peluang to join every activity. Once in a lifetime experience tu kan. Mudah-mudahkan semuanya dipermudahkan dan Akak sentiasa dalam lindungan Allah. Amin.....

Dik Man dah masuk asrama. Akak pulak training PLKN for 3 months. Next ialah turn siapa pulak eh. Dah tau tapi nanti la kita reveal eh. Makin kosong la rumah Mak Abah. Mesti sunyi je kan. Anak berbelas-belas pun sudahnya berdua jugak. Ok tak la berdua but most of the time semua tak de and Abah akan tinggal sorang-sorang aje kat rumah. Kesian pulak...... Nak buat camne. Untuk kebaikan dan demi masa depan jugak kan. Bak kata Abah la.....