Saturday, April 09, 2011

Early birthday gift

So yesterday as planned we had our weekly walkabout to Alamanda. I love the view all the way. Putrajaya ni cantikkan. Tapi sayang selalu tak berpeluang menikmati keindahan Putrajaya ni. I guess kalau orang Jepun and Korea mesti suka gila dapat kerja kat tempat yang bertaman macam kat Putrajaya ni.




Sampai aje terus tuju kat sini

Orang tak de keje.....

Our lunch; Seafood Gala Platter For 2

Jemput makan ye

Alhamdulillah kenyang sudah. Puas hati sebab Cik Yanti pun suka. Cuma dia tak berapa suka the mussels. Tu yang I kena makan 3 out of 4 tu.

Early birthday gift from Cik Yanti. Sukanyaaaaa. Thanks a lot friend.

Lepas makan pegi usha-usha gift yang nak dibeli for April babies. Dik Man telah menghilangkan phone yang I kasi kat dia hari tu so I thought nak replace with a new one. Mesti semua orang bising nanti ni. Senang-senang kasi hilang and senang-senang dapat hadiah baru. Even masa diorang tau dia bagi hilang my phone tu pun diorang dah bising sebab diorang pun tak mampu nak beli inikan pulak nak dapat free. Hehehe.....

Entah la, I ni ada soft spot sikit kalau Dik Man ni. Memang dari kecik lagi dia rapat dengan I. Kalau kena marah dia tak melawan balik. Pastu kalau suruh buat apa-apa pun senang aje. Walaupun Mak Abah selalu marah sebab dia suka merayau pegi main games kat cybercafe and duduk rumah pun main games memanjang tapi bila suruh dia buat apa pun dia buat aje. Abah sakit pening dia la yang jadi tukang picitnya. Ok orang lain pun picit jugak bukan dia sorang je. Tapi tak pelah since rezeki I pun murah this month so I boleh la nak beli hadiah yang mahal sikit kan. Kira rezeki dia lah.

Untuk Ayum I tak tau nak beli apa. Handphone dah ada. Jam pun dah ada. Haaaa..... tau dah. Maybe I patut beli reket untuk dia. Dia suka juga main badminton tapi takde orang nak layan. Tapi mana de kawasan dah nak main kat rumah tu sebab my parents dah pasang canopy kat parking tu. Tak pe boleh simpan and main kat rumah baru nanti. Cewah... ye ye je I ni eh. Hahaha.....

For Hayat and Zakiah pun I tak tau nak beli apa. Kain pasang? Handbag? Purse? Kasut? Apa eh. Lagi besar lagi payah nak beli hadiah sebab almost semua benda diorang dah ada. Maklumlah orang dah kerja kan. Ish serius tak tau nak kasi apa ni. Nak kena riki ni apa yang diorang nak.

As for me, hmmmmm I ni banyak sangat benda yang I nak. Hahaha....... I pun tak sure nak beli apa for myself. New camera,?New phone? (oh no not again!) New watch? Adoi semua pun nak. Sudahnya beli semua dengan alasan hadiah birthday eh. Over betul. Every year memang I suka je beli hadiah kat diri sendiri and selalunya memang gadjetlah sebab gadget je yang mahal kemain pun kan. Apa eh nak beli tahun ni? Ok most probably camera or watch la kot. Although I memang rasa macam nak beli sangat new phone tapi kena la tunggu dulu at least for a few month. Phone I tu pun baru lagi. Nanti ada la kena perli-perli ngan my family sebab asyik la tukar phone kan. Hehehe.....

Kereta I dah ok. Malam tadi Abul datang tolong tukarkan bateri. Thanks la Abul ye. Terima kasih daun keladi, lain kali sila la tolong lagi. Hehehe..... So tu yang tergedik-gedik nak keluar tu hari ni. Kereta dah ok panjang la langkah I kan. List of things to buy I pun dah panjang dah tu. So jom kita shopping-shopping. Hehehe....

Friday, April 08, 2011

Abdominal pain

Since the last painful attack here, I've been reading more on the diagnosis of my pain. So here is what I found about something I referred as stomach cramp all this while. And it's not addition colic but adhesion colic. 

Abdominal Pain

Abdominal pain, or stomach pain, usually refers to the pain that is felt in the abdomen (anywhere between the chest and groin area). Inflammation, stretching or distension of an organ in the abdominal cavity, or loss of blood supply to an organ can cause abdominal pain. But, abdominal pain can sometimes occur without any obvious cause.

If your pain persists over time, you have chronic abdominal pain. Some of the common chronic conditions are:

• Adhesion Colic

• Chronic pancreatitis

• Irritable bowel syndrome

Adhesion Colic

Adhesion colic is a form of chronic pain arising from movement of parts of the intestines which have partially “stuck” together, due to scar tissues that form as the body heals after an operation in the abdomen. It may occur after a relatively simple operation like an appendectomy, or after more major surgery like removal of the uterus or part of the intestine. People who have adhesion colic that is severe and recurrent often also have nervous systems that are over sensitive, resulting in pain from even normal bowel movements. In most cases, the attacks of colic are short lived; however, some may be very severe and prolonged and may be associated with other problems like vomiting. If the vomiting is persistent and there is constipation and swelling of the abdomen, you may need to see your doctor to make sure that you do not have intestinal obstruction. However in most cases, the attacks of colic are not dangerous and will subside after a while.

Many people with adhesion colic learn how to manage episodes of colic using non-drug techniques. However, in some people their pain levels may be very high and attacks may occur very often. In these cases, treatment with strong pain killers may be necessary – these include morphine-like drugs like tramadol, morphine and methadone which should be taken orally on a regular basis in order to prevent attacks of colic. Going for injections of pain killers only when there is strong pain is usually not a good idea as this is a short term solution for a chronic problem; with time, you will require higher doses of the pain medication, and you may find yourself going for injections more frequently.

Chronic pancreatitis

Pancreatitis is an inflammation of the pancreas, a gland in the body that is responsible for making insulin and helping with the digestion of fats, proteins and carbohydrates. Chronic pancreatitis occurs when digestive enzymes attack and destroy the pancreas and nearby tissues. Chronic pancreatitis may occur after repeated attacks of acute pancreatitis, and may be due to excessive alcohol intake, injury, infection, excess iron in the blood and other unknown factors.

People with chronic pancreatitis have chronic pain which can vary in intensity from mild to severe. It often radiates through the back, tends to be constant and can last from hours to days. Painkillers used to manage pancreatic pain vary from simple analgesics like paracetamol, to opioids (morphine-like drugs) including tramadol, morphine or methadone. Antidepressant medications may also be used if there is any indication of nerve-related pain. Pancreatic enzymes taken as supplements may also help. In some cases, surgery to remove part of or the whole pancreas may relieve the pain either partially or fully, but nerve blocks and injections of pain-killers like pethidine are not useful as they offer only temporary pain relief, and the pain will invariably recur.

As for all other forms of chronic pain, self management techniques like relaxation and other psychological techniques are equally important in ensuring that the person with chronic pancreatitis is able to continue to live a normal life despite the continuing pain.

Irritable bowel syndrome

The muscle movement that passes food through the digestive tract is called motility. When you have irritable bowel syndrome (IBS), the normal motility of the digestive tract is disrupted. Motility may speed up, slow down, or become irregular. If stool passes too quickly through the colon, this can result in loose and watery stool (diarrhoea). On the other hand, stool that passes too slowly can become hard and dry (constipation). Also, stool and gas may back up and cause painful pressure and cramping.

The common symptoms of IBS include abdominal pain, bloating or gas, diarrhoea, constipation, continued feeling of stool in the bowel after a bowel movement, and mucus in stools. IBS symptoms can be triggered when you are under stress, eating certain foods or drinks, taking certain medications, or smoking. Some women get IBS symptoms just before or during their periods.

The diagnosis of IBS is made after ruling out other conditions causing the same conditions. There is no cure for IBS. Your doctor may prescribe one or more medications to help relieve your symptoms and regulate your digestive tract movement. As some medications may worsen your IBS, take only the medications that your doctor has prescribed for you. You may also need to modify your lifestyle (eg, diet and stress management) to help control your IBS. 

Source : All About Pain. For further reading, please click here.

Exactly the same like what the doctor explained to me. I don't have the chronic pancreatitis, just the adhesion colic and suspected IBS. To think that I have endure the pain all this while without any treatment is quite how to say.... errrr ignorance. Well ignorance is bliss kan. Hehehe.... So now that I know I have to take extra precaution in watching what I eat. Not that I shunned everything la just reduce the frequency and quantity of taking it or those that I can totally stop tu memang babai la. If not main belasah aje eh. Pastu sakit tahan la sorang-sorang. Hehehe..... 

So for friends out there who suffered unidentify prolonged abdominal pain, get yourself checked will ya. It can't be cured but at least we can do something to ease tha pain and have a better quality of life.    

Friday's walkabout

This morning naik bas 3 orang je tau. Sebesar-besar bas cuma 3 penumpang aje. Ish..ish... pembaziran sumber betul. And kesian driver bas tu. Hehehe..... Bila dah almost seminggu naik bas ni kan, rasa macam syok pulak naik bas. Tak payah susah-susah nak fikir pasal parking. Cuma kena spend time lebih sikit la menunggu bas dan menunggu sampai ke destinasi. Tapi ok je. Dok dalam bas boleh berangan, menikmati keindahan Putrajaya or even menyanyi lagu ikut radio. Kihkihkih..... 

Anyway hari ni as usual nak walkabout ke Alamanda for lunch. Kalau tak de apa memang every Friday ada walkabout ni. Bersama teman walkabout yang setia iaitu Cik Yanti. Jarang ada orang yang berminat nak walkabout ni. Sekali-sekala kena la berjalan sikit kan. Ni asyik la duduk aje pastu bising-bising kata sana lebar sini lebar. Kan.... Dah few weeks jugaklah tak berwalkabout ni. Cuaca pun just nice aje today. Tapi hujan ke panas ke kalau kata nak ke ke Alamanda kami redah aje. Hehehe.... Oh that explain why on Friday I suka pakai flatshoes aje. Sonang nak berjalan. 

Talking about lunch ni kan, I nak bawak Cik Yanti makan kat Manhattan Fish Market today. I selalu bawak dia tryout kedai-kedai makan western kat Alamanda tu. Tapi kan, for 2 consecutive years I had my birthday treat at MFM so kalau I makan sana hari ni then next week on my birthday takkan nak makan kat sana lagi kot. Wah over la pulakkan sampai 2 minggu berturut nak makan kat sana. But then bukan selalu pun. But then again I kan on cholesterol watchout ni. Ni hari ni punya session pun dah berapa cholesterol counting dia. Tu belum kira everyday punya meals tu. Although I try not to eat fatty food sangat tapi susah ok. Bukan ada banyak pilihan sangat pun.

So ok la next week on my birthday I nak kena cari tempat baru untuk makan. Hmmmm.... kat mana eh. Bukan ada banyak pilihan pun kalau kat Putrajaya ni. Ada sape-sape nak belanja I kat Pullman tak? Hahaha..... Over je tau. Tapi birthday treat mestilah kat tempat yang jarang kita pergi. Jarang tu as in few times aje every year. Or worst still, the only time pegi sana ialah masa birthday. Baru la rasa special sikit kan. Since my birthday would fall on weekdays, nak berjalan jauh demi nak makan adalah malas so itu pasal pilihan adalah Alamanda saje. Apa je kat Alamanda tu yang I tak try lagi. Sushi???? Hehehe..... 

So selamat menikmati lunch hour yang panjang ye. See you all in Alamanda. 

Thursday, April 07, 2011

Beauty regime

The other day En. Afnan came to my place. I can't remember when was the last time I met him. Pakcik tu sentiasa sibuk aje. Wah he looks very radiant la. Glowing skin gitu. Rambut pun nampak shiny and healthy. Apa rahsia dia ye. He did share some of his beauty regime. Gigih betul kawan I sorang ni. I pun tak segigih itu dalam bab-bab menjaga kecantikan diri ni. Tapi bagus lah. I pun nak kena ikut his style la. Menjaga kulit, rambut dan kesihatan dalaman supaya nampak radiant aje. Kihkihkih..... Oh tapi I rasa En. Afnan tu berseri-seri sebab nak kawin kot. Hahaha..... Jangan marah nooo.....

Kena rajin-rajin pakai product kecantikan, buat treatment muka, rambut dan badan, exercise and makan makanan yang sihat dan menyihatkan. Konon-konon je la tu. Tak de ke maknanya I nak rajin buat semua tu. I ni actually paling tak suka nak letak benda kat muka. I suka au naturale. Biar my skin naked and easy to breathe. Tapi sekarang nak pegi keje muka togel tak boleh la kan. In fact ada je kawan-kawan yang pernah tegur suruh at least pakai light make-up. Kalau rajin I pakai la tapi rajin tu memang jarang-jarang datang.

So normally my morning routine lepas cuci muka ialah pakai toner, serum, day cream and bedak baby. Kadang-kadang I pakai la 2way powder. Kalau dulu masa pakai Olay Total Effect lagi senang. Cuci, sapu toner, sapu cream Total Effect and bedak. I kalau boleh tak mau guna pencuci muka kerap sangat so time nak solat memang I cuci muka dengan air aje. And that explained kenapa I malas betul nak pakai make-up ni. Payah nak cuci kalau nak solat. Bukan la payah mana sangat tapi kena pakai pencuci muka. Selalu lepas solat memang muka au naturale aje lah. No touch-up touch-up ni. And later malam bila mandi baru cuci guna pencuci muka and thats about it. Tiada toner or night cream bagai. Sometimes like twice a week ke I akan scrub my face.

Kalau ikutkan, I paling suka guna product ZA. In fact dulu memang guna the whole set. Tapi biasa lah I ni suka nak beli itu ini so lama-lama I dah tak pakai ZA sangat except for the facial wash and 2way powder. For facial wash I guna ZA True White Cleansing Foam. Best product ni. Now that I nak try on Safi, I bought the whole set of Safi Balqis Perfect 10 except the facial wash. Ada toner, serum and day cream. Since I tak suka letak apa-apa kat muka bila nak tidur, I tak beli la night cream tu. As for the scrub, I guna St Ives Apricot Scrub. I dah pernah try banyak scrub tapi I rasa ni yang paling best. Selalu beli scrub pakai sekali tak best terus pass on to my sister. Membazir betul. Tapi kalau St Ives ni memang dah banyak tube dah la pakai.

Although I tak pakai make-up, tapi kalau you all tengok my make-up set memang macam stok pakai make-up all the time lah. But not the expensive ones la sebab bukan pakai selalu pun nak beli yang mahal-mahal kan. And paling penting, macam la I reti sangat nak pakai make-up pun. Nak sapu eye shadow pun tak lepas lagi ok. Although tak reti pakai sangat tapi kalau beli tak nak kalah ok. Hahaha.... I ada banyak colour of eye shadow and mostly from Silkygirl and Loreal. For blusher I guna Silkygirl, Elianto and Sasa. Lipstick ok yang ni tricky sikit. My lips ni entah kenapa kalau pakai je lipstick aje mesti kering semacam. Sampai menggelupas yang stok boleh koyakkan the skin tu tau. Wah macam sakit aje bunyinya kan. Well memang pun kadang-kadang tu.

For my lip I guna Sebamed Lip Defense. Hah amik nak. Defense ok. Hehehe... Dulu I have tonne of lip balm. Sebut je jenama apa semua ada. Tapi yang ni je yang kekal I guna sampai sekarang. Even Vaseline punya pun tak rasa best macam Sebamed ni. Cuma satu je la yang tak best. Rasa dia. Tak sedap. Hahaha...... Lipstick or lipcolour tak de satu pun yang bila pakai tak mengeringkan bibir kecuali yang I pakai sekarang ni. From CNI tak silap. Ni my sister in law yang belikan. As for lip gloss I dah tak pakai any dah. Dulu ada la jenama Loreal la, Maybelline la and entah apa je. Again, memang la nampak cantik aje shiny and glossy pastu merasa la kering menggelupas tu.

Eye liner and mascara memang tak pakai. Lagipun kalau letak mascara, habis smeared at my specs. Well nak kata bulu mata panjang la tu. Hahaha..... Memang pun. So kalau terasa macam nak pakai light make-up I akan pakai la blusher. Kalau rajin lip balm and lipstick and kalau ada function baru letak eye shadow. Memang dasar pemalas betul I ni kan. Hehehe.... Tau tak pe....

Nak tau tak. Dulu masa kerja kat Guardian I memang tahap kronik gila tau. Mana taknya. Hari-hari dok mengadap cosmetics and skincares so my make-up set memang complete ok. Tapi pakainya ada la sekali dua. Hahaha.... I ada foundations, concealer, pressed powder, loose powder, 2way cakes, eye shadows, eye liners, mascaras, blushers, lip balms, lip liner, lipsticks and lipglosses. Pastu entah apa lagi yang bagi nampak glowing la apa la tu. Perasan tak almost semua tu ada 's'? Plural tu. Memang ada a few ok. Ada yang I beli and ada yang I dapat. Tapi mostly beli la. Yang dapat tu sebab beauty advisor kasi hadiah. Kadang-kadang diorang balik HQ diorang boleh beli dengan harga yang teramat murah so kadang-kadang ada la diorang kasi hadiah. Tu belum kira hadiah sebab kedai menang apa-apa or dinner and whatnot tu. Gila betul. Tapi kawan-kawan I pun tumpang la sekaki sebab I pun bila dah melambak-lambak tu mesti la kasi hadiah kat kawan-kawan pulak kan. Hahaha.....  

Anyway, setelah melihat akan En.Afnan punya hasil kerajinan dan kegigihan dalam mengamalkan beauty regime dia tu, I ingat I pun kena rajin la jugak kan. Malu la lelaki pun lagi rajin dari I yang perempuan ni. Hehehe.... So lepas ni kena la rajin-rajin pakai toner, serum, cream and whatnot. Susah-susah sangat, buat facial sebulan sekali. Yezza itu memang patut. I ni jarang kasi perhatian kat diri sendiri kan. So like I wrote earlier, lepas ni nak bagi focus yang lebih pada diri sendiri. Buat treatment kecantikan. Treatment ajelah bukan la pegi buat makeover plastic surgery or cucuk sana sini tu. Tu I pun ngeri nak buat ok.

So nantikan kemunculan Eny yang berseri-seri ye. Hahaha..... 

Tuesday, April 05, 2011

Cerita Selasa

Second day of riding bus to work. Hari ni jauh la pulak the bus pusing-pusing; ke Wisma Putra and Alamanda dulu. So I sampai office pukul 7.28am. And that according to my standard is late. I know I know my working time start at 8am tapi I memang suka je datang awal ni. Normally kalau drive I akan sampai before 7am. Kalau start dengan angka 7 je I dah rasa macam lewat. Entah apa-apa entah.

Anyway, bagus jugak naik bas ni. My green phone have step counting software. Normally kalau drive, from home to office ada la dalam 300++ steps. Tapi kalau naik bas, dekat 2000 steps ok. So kalau selalu naik bas dan bergerak dengan aktif kat office tu, senang-senang aje boleh achieve 10k steps per day in which recommended to maintain a healthy lifestyle. Dan menjimatkan Co2 juga. 

Yesterday a friend came to my place and antara topik perbualan ialah ukur lilit badan yang makin melebar. Ahah such a familiar topic among friends nowadays. Hehehe.... So, she invited me for a jogging session and I pulak invited her for a swimming session yang masih belum berjaya dilaksanakan itu. Since kami adalah tinggal berdekatan maka senang juga nak buat arrangement. Hopefully lepas ni berjaya la impian I nak belajar swimming ni.   

Perlukah disebut nama kawan ini? Kang ada pulak yang meroyan sebab I tak sebut nama kawan-kawan ni kan. Hahaha..... Sempat lagi tu. Anyway, kawan I ni suka minum teh tarik. So she blame it on the teh tarik kerana menyebabkan expanding waistline itu. Actually it's not really waistline but more on thightline. Hahaha..... I pun sama je. I suka sangat nescafe tarik. Everyday memang breakfast dengan nescafe tarik. I know last time I dah stop from minum sweet drinks ni but once you started again memang akan terus-terusan minum. Sweet drinks and cold drinks. Memang sedapppp.

Fine I'll stop. So this morning I tak minum dah nescafe tarik. Back to plain water. Tengok la berapa lama boleh bertahan. I'm not addicted. Not yet tapi saje la suka nak minum kan. So sebab tu boleh stop bila-bila. No withdrawal symptom or anything. Bayangkan kalau I ni coffee addict yang setiap pagi memang kena minum coffee dulu if not semua benda tak kena. Hoh memang payah la sikit kan. So yes back to plain water only. Even doctor pun dah pesan suruh minum air kosong banyak-banyak. Liat betul nak minum air dia ni tau. 

Tu baru minuman. Belum lagi benda-benda yang tak boleh makan. And benda-benda yang nak kena makan. Aiyo....

Monday, April 04, 2011

Coret-coret kenduri

Laaaa ingat kan dah habis. Tak habis lagi ke cerita kenduri ni? Please la. Hahaha.... Actually bukanlah pasal kenduri but all this happened semasa kenduri so kira coret-coret kenduri la jugak kan.

Sape yang selalu singgah sini mesti tau how's mak neneknya mulut anak-anak sedara I kan. Adah asked this question kat Kak Jc.

" Pak Long lahir yang pertama kan. Walid (her dad) lahir yang ketiga kan (or was it 'kemudian' tak ingat dah). Abis tu kenapa Walid kawin dulu dari Pak Long?"

Haaaa sape nak jawab tu? Hahaha.....

Eh I pun kena jugak soalan bombastic ni. Takat tanya bila lagi tu dah tak terbilang dah. Soalan paling tak tau nak jawab camne came from my cousin Natasya (anak Mak Ngah). We were doing the bunga telur then. Mula-mula dia tanya bila nak kawin la apa la. Last-last tau apa dia tanya?

"Kak Eny memang tak nak kawin eh?"

Terkejut my Mak Ngah dengar anak dia tanya macam tu. Hahaha.... Kalau tanya bila I boleh la jawab nanti la. Kalau tanya dah ada calon ke tidak boleh la jawab tak de. Tapi kalau tanya memang tak nak kawin ke tak tau nak jawab apa. So I told her yang itu I tak tau nak jawab apa. Sebab I betul-betul tak tau. Hahaha......

Oh something paling tak munasabah of course la keluar dari mulut I ni. Hahaha.... Pak Long Zul and family dah nak beransur balik so masa salam-salam tu macam biasa la mesti la nak tanya soalan cepu emas kan. Since he's with some aviation company, I dengan selamba badaknya jawab;

Me : "Kalau kawin nak helikopter boleh?" (not that I nak helikopter sebagai hadiah kawin tapi saja la nak buat gimik masa majlis kan - wah terperasan diva la pulak)

Pak Long : "Ok kalau Angah kawin next year Pak Long sediakan helikopter"

Me : "Alamak kena kerja keras macam ni"

Mak : "Habis la tercabut semua khemah-khemah macam tu"

Hmmm betul jugak cakap Mak tu kan. Mintak tak agak-agak. Hahaha.... Kalau la dapat helikopter tu pun, apa I nak buat. Macam tak sesuai aje kan. Ingat kau tu selebriti or jutawan ke Eny oiii??? Dah tak payah nak berangan. Tsk patutnya I asked for something better than that kan. But like what eh? Hadiah yang super gempak. Ecece......

Oh jangan tak tau, ada orang (specifically jenjiran la) yang still tak tau I ni sape. Hahaha.... Nampak sangat kurang bergaul eh. Dah tu dok terperap aje kat rumah. Even masa semua dok sibuk kat khemah masak tu, I kat rumah aje sebab banyak tu benda nak buat kat rumah tu thus tak de masa nak bersosialisasi dengan semua. Yeah I know my bad. Bang Long rarely at home tu tapi all the makcik-makcik kenal him. Alah orang keje F&B ni memang terbaik PR dia kan. So memang sesuai la dengan keramahan dia mengentertain semua orang tu kan. I was the talkative one compared to him but once involved audience yang ramai, Bang Long memang champion lah. I ni cakap banyak only to close ones. Kalau ramai-ramai I malu. Malu la sangat. Hehehe.....

Ops tadi macam banyak nak tulis. Now dah terlupa la pulak. Kalau ikutkan ada banyak je dialog-dialog lawak atau funny circumstances sepanjang cuti berkenduri hari tu. Ish tetibe terasa rindu pulak nak balik Kuantan. Hmmmm......

Isnin yang tak berapa best

It's Monday morning and I had so much already. Definitely not a good start of the week. First my car couldn't start. Seems like the battery dah sakit tenat since the hospital tragedy last week. Hahaha..... Then I tried to call few ministrymate yang tinggal at the same apartment tapi semua pun tak dapat. So fine I naik bas aje la. Alhamdulillah tak sempat sampai bus stop dah ada bus datang and yang direct pulak tu so tak de la pusing satu Putrajaya.

Since I naik bas, terlupa nak amik tag dalam kereta. So sampai ofis kena la tunggu orang nak keluar masuk sebelum I boleh masuk untuk punch. Perut ni pulak meragam aje so bila nak keluar masuk ke toilet kenalah pinjam tag orang. Malas pulak nak amik temp tag kat security.

Abah tertinggal ubat kat rumah. Ubat tu pulak nak kena inject every night. Nak pos tak boleh. So kena hantar dengan segera. Ada orang nak pegi Kuantan for meeting tapi dah terlepas la sebab I sampai tadi pukul 7.10am lebih and they push off at 7.00am. Now macam mana I nak hantar ubat Abah ni. Ingat nak tumpangkan melalui bas ke Kuantan tapi kereta I la pulak buat hal. So amcam mana ni? Ada sape-sape nak ke Kuantan tak?

Nampak gayanya melayang la duit untuk beli battery kereta yang baru. I punya birthday kereta pulak yang dapat hadiah. Hehehe...... So sehari dua ni terpaksa la naik bas. Nak tau, since I bought the car in July 2007, I tak pernah lagi replace the battery. So far memang tak pernah having any problem macam susah nak start ke apa ke. It's either the battery adalah sangat bagus atau I pandai jaga. Hahaha..... Just after incident terlupa nak tutup lampu last week aje dia meragam. I guess dah sampai masa la kot. Tuan dia sakit so kereta pun nak sakit juga. Tak pe lah at least dah banyak jasa battery lama itu. Hmmm.... kat mana nak replace battery eh?

Oh hari ni tidak la tak pahit memanjang sebab ada juga yang manisnya. Puan D bagi apple crumble and potato salad. Dia tu macam tau-tau aje. These past few days memang I teringin sangat nak buat potato salad. Siap dah beli semua ingredients. Ingat nak buat malam tadi tapi kemalasan melanda so plan nak buat malam ni. Sekali dah dapat from her. So nanti-nanti lah ye.

Sunday, April 03, 2011

B.O.D.O.H, S.T.U.P.I.D, I.D.I.O.T.

I was super-duper-trooper angry last Friday. Marah ya amat. Bersorak-sorai gembira syaitonniroojim dengan kemarahan I itu. Tapi I memang sangat marah la. Mujur la orang yang menimbulkan kemarahan itu tak de depan mata. If not possibly I akan mengaum macam naga, singa whatever. Hahaha.... Konon-konon la kan. Tapi betul la. I memang marah and telah mengeluarkan perkatan yang selayaknya keluar kalau marah; B.O.D.O.H, S.T.U.P.I.D, I.D.I.O.T. Ambik kau. Semua keluar. Memang sesuai sangat dengan orang yang buat benda macam ni kat I. And of course my cinta hati Savvy. Kesian dia tau tak. Apa dosa dia sampai you all buat dia macam ni. Memang B.O.D.O.H, S.T.U.P.I.D, I.D.I.O.T punya orang.

Look at that
Deep scar I tell you
Very obvious

I am so angry sebab I tidak melakukan sebarang kesalahan ok. I parked my car correctly in parking line. Tidak lebih dan tidak kurang. Just nicely park. In fact banyak lebih kat depan tu. Maklumlah Savvy I kan comel aje. Tapi ada orang yang B.O.D.O.H, S.T.U.P.I.D, I.D.I.O.T telah dengan B.O.D.O.H, S.T.U.P.I.D, I.D.I.O.T nya mendouble park dengan mencuri ruangan yang ada depan kereta I tu. Dan kereta bersebelahan juga. Pastu ada orang bersebelahan yang B.O.D.O.H, S.T.U.P.I.D, I.D.I.O.T yang telah menolak kereta tadi sebab nak keluarkan kereta dia hingga menyebabkan kereta I yang menjadi mangsa.

Kalau I parking kat tempat yang tak sepatutnya atau double/triple park kereta orang atau parking tak betul then memang padan la muka I sebab kena kan. Ini tidak. I tidak bersalah langsung so sebab tu I marah sangat. Dasar manusia B.O.D.O.H, S.T.U.P.I.D, I.D.I.O.T. Kalau dah lambat tu dan nak double park, boleh fikir sikit tak. B.O.D.O.H, S.T.U.P.I.D, I.D.I.O.T. Yang nak menolak tu pun sama. Boleh fikir sikit tak bila menolak kereta orang lain tu. B.O.D.O.H, S.T.U.P.I.D, I.D.I.O.T. Ni memang suoer-duoer-trooper angry la ni sampai dok keluar B.O.D.O.H, S.T.U.P.I.D, I.D.I.O.T memanjang.

Ni sapa yang nak bayar gantirugi kat I ni. Memang tak de sape yang akan mengaku. Tak pe tak pe. Konsep I senang aje. Today you buat kat I kan. Tomorrow orang pulak buat kat you. Maybe lebih teruk. Accident sampai total lost ke kan. Not that I doakan jadi macam tu but I'm just saying. Setiap perkara buruk yang kita buat dekat orang pasti ada pembalasannya. So maybe what happened to me is some sort of kafarah dosa I jugak. Maybe I pernah buat macam tu kat orang sebelum ni tanpa sedar. Although I always take precaution masa menolak tu tapi manalah tau kan. Tak pelah. Tapi marah tetap marah jugak. B.O.D.O.H, S.T.U.P.I.D, I.D.I.O.T. punya orang.

Oh nak tau, kereta yang B.O.D.O.H, S.T.U.P.I.D, I.D.I.O.T itu ialah kereta PROTON SATRIA BCF 7665. Ok bukan kereta yang B.O.D.O.H, S.T.U.P.I.D, I.D.I.O.T tapi tuan dia yang B.O.D.O.H, S.T.U.P.I.D, I.D.I.O.T. I don't care if this B.O.D.O.H, S.T.U.P.I.D, I.D.I.O.T know me or a friend of me. You just plain B.O.D.O.H, S.T.U.P.I.D, I.D.I.O.T. Both of you yang memarking dan menolak kereta juga. Tak pasal-pasal sakit perut I bertambah sebab kena tolak kereta tu. Aaaarrrgggghhhhh!!!!!!!!!!!

Ok bagi menyejukkan hati yang panas, mari kita tengok muka Ju-On ni. Hahaha......



Finale of itu kenduri

Ok ok I know I'm way behind in finishing the story but too many things come out so asyik rancangan tergendala sebentar. My tum-tum is ok already and my parents went back to Kuantan already last night leaving me all alone again so what's a better way to spend the day kan. So here's the finale episode. Ecece......

Let see.... hmmm this would be on last Sunday la kan. Since all the pots and pans and whatnot telah selesai dicuci on Saturday so Sunday tu just for mengemas dan mengira inventori baliklah before everything disimpan kembali di dalam stor. Selamat pengantin for not having to wash the periuk belanga. Last time masa Hayat, Mamat telah menyelesaikan semua. This time Eman pulak. So pengantin tak perlulah kena menyental periuk yang besar dan berjelaga itu.


Sudu lagi 3, garpu lagi 5, besen merah bla bla bla.....
Khemah memasak is always the last to go

Once semuanya telah selesai, we served them breakfast or rather makan pagi la kot of pulut and pengat durian. Although I memang teringin sesangat nak makan durian but I makan sikit aje pulut and pengat itu. Masih beringat pasal cholesterol level tu. Dah macam kenduri la pulak bila makan ramai-ramai kan. Time to recap and also time for my parents to say thank you officially. Lega semuanya dah selesai.

Thank you to all jiran tetangga Blok H yang telah bersusah-payah memastikan kelancaran majlis di rumah kami. Thank you to Pak Cik Zul and Pak Cik Mat and of course Epoi jugak kerana sudi menjadikan rumah masing-masing sebagai kawasan kerja untuk kenduri. Thank you to Mak Ngah and Nadia juga Cik Yah kerana sudi menyediakan lauk pengantin. Thank you to Cik Ju kerana sudi mengeluarkan semua pinggan-mangkuk yang diimport itu untuk digunakan di meja pengantin. Thank you to Cik Ma kerana sudi menolong merebus telur untuk bunga telur. Thank you to Aida and Angah and semua yang membantu mereka for the bilik pengantin, mini pelamin and meja pengantin.

Thank you semua kerana sudi hadir bagi memeriahkan majlis meraikan perkahwinan di rumah kami. Ramai betul saudara-mara dari Kl yang datang. Pak Lang Ayaq and Mak Lang Ayaq pun sanggup datang from Ipoh. Mostly ambil kesempatan untuk bercuti di Kuantan hingga hari Ahad. Baguslah tu. Sambil menyelam kita minum air kan. Thank you juga to kawan-kawan from KKLW yang datang. Thank you everyone.

Dan tak lupa, maaflah kalau ada kekurangan semasa majlis berlangsung. Kot la makan tak cukup atau kurang sedap ke (but I doubt that sebab ramai yang memuji ecece...) or layanan yang kurang ke. Maklumlah orang ramai sangat so kena la sama adil pada semua. Mungkin ada yang datang jauh-jauh tapi tak sempat kami nak berbual panjang tu kan. Maaflah ye. Harap-harap this wouldn't be the last time anda semua datang meraikan kenduri di rumah kami. Ada 11 perkahwinan lagi yang bakal berlangsung. Or maybe 12 kalau my sister nak remarries la kan. Hehehe.....

Baiknya Kakak Meera tolong suapkan Nabila
Adik Manan back to his cheekyself. Was a bit cranky before sebab tak sihat

Ingat nak balik after lunch tapi asyik delayed sampai lepas Asar baru gerak ke KL. Rasa berat hati nak balik sebab kat rumah tu banyak lagi yang tak selesai. Tak pe Jannah cuti sampai Selasa so she have to selesaikan lah. Hihihi.... Memang penat betul buat kenduri ni kan. Paling penat of course Mak Abah la. Lepas ni turn sape la agaknya kan. Hehehe......

Friday, April 01, 2011

Serba-salah

Hari ni datang kerja dengan penuh rasa bersalah. Yelah my parents datang jauh-jauh nak tengok I tetibe I pegi keje pulak hari ni. Nampak macam tak hargai pulak apa diorang buat. Ke I sorang je yang fikir macam tu? Hopefully diorang tak de la fikir apa-apa kan. Ish I ni suka je fikir lebih-lebih kan. Tapi betul la. It didn't look good bila family sanggup ambil cuti and datang nak tengok anak sakit tapi anak tu boleh pulak selamba aje pegi keje. Perut I masih sakit lagi walaupun tak seteruk semalam tapi ada benda nak kena buat so tu yang datang jugak keje tu. Serba-salah la..... 

Anyway, April is my favourite month of the year. Tapi not a good start la this year. Tak sihat pulak and ada banyak benda yang terjadi, bakal terjadi and bermain-main di fikiran. Hoh macam-macam. Risau pulak. This month ada 5 birthdays in our family; Zakiah my SIL on 11th, me on 13th, Hayat on 19th, Ayum on 21st and Dik Man on 27th. Banyak jugak nak kena beli hadiah tu. Hadiah untuk orang dan hadiah untuk diri sendiri. Hahaha....

I nak beli apa eh for myself? Banyak sangat benda on my mind. Oh maybe selain dari beli benda-benda fizikal for myself, I should also consider some self-pampering session like pegi hair saloon ke (memang nak kena pegi ni sebab rambut dah sangat panjang dan merimaskan), pegi spa ke or pegi mani-padi ke. I spend too much on stuff for myself but not on myself. Paham tak ni? I kalau barang untuk rumah tu bukan main nak yang best-best. Kena beli sabun khas untuk itu-ini, rak special for itu-ini etc. Tapi kalau for my ownself memang kedekut. So this month is the best month to start on self-pampering ni kan. Ada sape-sape nak ikut? Jom!

Tapi kan, this month jugak adalah bulan mesyuarat besar itu. Maknanya sibuuuuk sangat dengan segala mak nenek paper. So ada ke masa nak manja-manjakan diri ni. Hmmmmm....... Eh tak kira, kena jugak kan. Bukan selalu terasa nak manja-manjakan diri ni. Bila dah datang perasaan tu baik la laksanakan cepat-cepat. Hehehe..... Lagipun kerja ni sampai mati takkan habis kan. Ecece... cakap aje tu. Pastu bila ada keje banyak sama la jugak. Abandon semua and lebihkan kerja dari segala-galanya. Tak patut...tak patut.....

Anyway, I guess the time has come for me to seriously take some action towards my own health. Kalau beli benda-benda harga ribu-ribu pun tak kisah. Tapi kalau pasal kesihatan ni selalu berkira. Tak patut kan. Padahal tanda-tanda untuk sedar akan hal ini dah lama ada. So I nak buat thorough health screening la. Check everything just to make sure. Tapi macam takut aje kan. Yelah kalau tak tau tu tak rasa apa-apa tapi bila dah tau mesti rasa risau aje. Like now la. Dah tau ada cholesterol tinggi rasa risau aje tapi takat risau je lah kan. Tangan dengan mulut tetap selari menyuap dan mengunyah benda-benda banyak lemak tu. Hehehe.... Eh tapi ada la sikit changes. Try not to eat dah junkfood and fastfood semua tu. Slow-slow la kan. I know when I have set my mind on something, I can do or achieve whatever I want. Very determine gitu. Tapi masalahnya jarang sangat I ni very determine. Selalunya tak kisah aje. Hahaha..... Tak pe tak pe, my motto ialah slow and steady win the race and better late than never. 

So from now on, kena sihat jiwa dan raga. Eh betul ke jiwa dan raga? Ok la physically, mentally, emotionally and spiritually. Semua kena sihat baru hidup seimbang dan bahagia. Tak gitu? So tolong doakan agar semuanya baik-baik aje ye. I pun doakan agar semua orang sihat sejahtera hendaknya. Eh macam tulis surat pulak. Hahaha..... Ok kena ada motto baru lah. Health is wealth. Kena berul-betul pegang motto baru ni.  

Together we strive towards a better life. Ewah!